Učební osnovy

2. ročník


Elektrická měření


2  týdně, P
Úvod do předmětu, zásady měření
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • uvede zásady bezpečnosti práce při měření
  • uvede zásady poskytování první pomoci při úrazu elektrickým proudem

- seznámení s elektrolaboratoří a jejím provozním řádem
- zásady první pomoci při úrazech elektrickým proudem
- protipožární ochrana
- zpracování výsledků měření a hodnocení v ELM

 

Měřicí přístroje, chyby měření a principy měčicích přístrojů
Dotace učebního bloku:   12
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozlišuje vlastnosti běžných druhů měřicích přístrojů
  • používá bočník a předřadník k měřicímu přístroji
  • volí k měřením odpovídající měřicí přístroje v závislosti na metodě a charakteru měření
  • ověřuje a kontroluje správnou činnost měřicích přístrojů
  • zvolí vhodný měřicí přístroj na základě znalosti jednotlivých měřicích přístrojů a způsobu jejich funkce
  • rozpozná a odstraní případné chyby měřicích přístrojů či měření
  • eliminuje měřicí chyby dodržováním zásad správného měření

- elektromechanické a elektronické měřicí přístroje
- analogové měřicí přístroje
- digitální měřicí přístroje
- chyby měřicích přístrojů
- chyby měřicích metod
- zásady správného měření
- soustavy měřicích přístrojů
- měřicí metody, chyby měření
- vlastnosti a části měřicích přístrojů
- měřicí převodníky (bočník a předřadník)
- měřicí převodníky (transformátory)


 

Metody elektrických měření, měření elektrických veličin
Dotace učebního bloku:   50
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • měří elektrické veličiny a jejich změny na elektrotechnických prvcích (charakterizovaných jako pasivní nebo aktivní dvojpóly a čtyřpóly)
  • ovládá metody měření běžně užívané v dílenské nebo laboratorní praxi při diagnostice elektrických obvodů, volí vhodnou měřicí metodu, sestavuje měřicí obvody
  • odečítá a vyhodnocuje údaje z měřicích přístrojů, správně interpretuje naměřené výsledky
  • určuje rozměr chyby měření v závislosti na způsobu měření
  • dodržuje bezpečnostní pravidla při práci s měřicími přístroji
  • volí vhodnou měřicí metodu dle měřeného obvodu
  • ovládá metody měření základních elektrotechnických veličin

- přístroje pro měření napětí a proudu
- měření napětí a proudu
- přístroje pro měření pasivních elektrických součástek
- měření odporu, kapacity, indukčnosti
- měření odporu rezistorů
- měření kapacit kondenzátorů
- měření indukčnosti cívek
- měření izolačních a přechodových odporů
- přístroje pro měření proudu a výkonu
- měření impedance, elektrické práce a výkonu
- přístroje pro měření frekvence a účiníku
- měření frekvence a fázového posunu
- měření magnetických veličin


 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Informační a komunikační technologie

- využívá elektronické materiály z internetu a pracuje s textovým editorem

Zpracování naměřených hodnot
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zaznamená a vyhodnotí výsledky uskutečněných měření
  • zpracuje výsledky měření do tabulek a grafů i s využitím výpočetní techniky
  • zpracuje technickou zprávu o měření (protokol o měření)

- zpracování a vyhodnocování výsledků

Klíčové kompetence

Kompetence k řešení problémů
  • spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení)
Personální a sociální kompetence
  • pracovat v týmu a podílet se na realizaci společných pracovních a jiných činností
Matematické kompetence
  • provádět reálný odhad výsledku řešení dané úlohy

Odborné kompetence

Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci
  • znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence
Provádět elektrotechnická měření a vyhodnocovat naměřené výsledky
  • používali měřicí přístroje k měření elektrických parametrů a charakteristik elektrotechnických prvků a zařízení
  • volili nejvhodnější měřicí metodu pro měření na elektrotechnických a elektronických zařízeních a přístrojích
  • měřili elektrické veličiny a jejich změny v elektrických a elektronických obvodech a příslušných obvodových prvcích
  • analyzovali a vyhodnocovali výsledky uskutečněných měření a přehledně o nich zpracovávali záznamy