Učební osnovy

2. ročník


Informační a komunikační technologie


2  týdně, P
Úvodní hodina
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • aplikuje specifika práce v síti (včetně rizik), využívá jejích možností a pracuje s jejími prostředky
  • uvědomuje si svá práva a povinnosti při práci v IKT učebně

- provozní řád počítačové učebny
- rozdělení a struktura počítačové sítě učebny a školy

Práce se standardním aplikačním programovým vybavením EXCEL I.
Dotace učebního bloku:   30
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • pracuje s dalšími aplikacemi používanými v příslušné profesní oblasti
  • používá běžné základní a aplikační programové vybavení
  • vysvětlí běžné práce s tabulkovým procesorem a databází (editace, vyhledávání, filtrování, třídění, matematické operace, základní funkce, tvorba jednoduchého grafu, příprava pro tisk, tisk)
  • aplikuje výše uvedené – zejména aktivně využívá prostředky zabezpečení dat před zneužitím a ochrany dat před zničením
  • využívá nápovědy a manuálu pro práci se základním a aplikačním programovým vybavením i běžným hardware
  • využívá své předpoklady učit se, používat nové aplikace, zejména za pomoci manuálu a nápovědy, rozpoznává a využívá analogií ve funkcích a ve způsobu ovládání různých aplikací
  • vybírá a používá vhodné programové vybavení pro řešení běžných konkrétních úkolů
  • uvědomuje si nutnost posouzení validity informačních zdrojů a použití informací relevantních pro potřeby řešení konkrétního problému
  • správně interpretuje získané informace a výsledky jejich zpracování následně prezentuje vhodným způsobem s ohledem na jejich další uživatele
  • orientuje se v běžných i odborných graficky ztvárněných informacích (schémata, grafy apod.)
  • orientuje se v získaných informacích, třídí je, analyzuje, vyhodnocuje, provádí jejich výběr a dále je zpracovává
  • získává a využívá informace z otevřených zdrojů, zejména pak z celosvětové sítě Internet, vysvětlí jejich vyhledávání

- tabulkový procesor

Práce se standardním aplikačním programovým vybavením
Dotace učebního bloku:   32
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vysvětlí běžné práce s tabulkovým procesorem a databází (editace, vyhledávání, filtrování, třídění, matematické operace, základní funkce, tvorba jednoduchého grafu, příprava pro tisk, tisk)
  • orientuje se v základních typech grafických formátů, na základní úrovni grafiku tvoří a upravuje
  • využívá nápovědy a manuálu pro práci se základním a aplikačním programovým vybavením i běžným hardware
  • využívá své předpoklady učit se, používat nové aplikace, zejména za pomoci manuálu a nápovědy, rozpoznává a využívá analogií ve funkcích a ve způsobu ovládání různých aplikací
  • vytváří jednoduché multimediální dokumenty v některém vhodném formátu
  • používá základní práce v databázovém procesoru

- databáze
- software pro tvorbu prezentací
- spolupráce částí balíku kancelářského software (sdílení a výměna dat, import a export dat…)
- základy tvorby maker a jejich použití
- grafika (rastrová, vektorová, formáty, komprese, základy práce v SW nástrojích)

Elektronická komunikace, komunikační a přenosové možnosti Internetu
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • samostatně komunikuje elektronickou poštou, zasílá přílohy, či naopak je přijímá a následně otevře
  • využívá další funkce poštovního klienta (organizování, plánování…)
  • orientuje se v dalších běžných prostředcích online a offline komunikace a výměny dat

- e-mail, organizace času a plánování, chat, messenger, videokonference, telefonie, FTP...

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
  • ovládat různé techniky učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • uplatňovat různé způsoby práce s textem (zvl. studijní a analytické čtení), umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace; být čtenářsky gramotný
  • s porozuměním poslouchat mluvené projevy (např. výklad, přednášku, proslov aj.), pořizovat si poznámky
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje včetně zkušeností svých i jiných lidí
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení ze strany jiných lidí
  • znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • pracovat s osobním počítačem a dalšími prostředky informačních a komunikačních technologií
  • pracovat s běžným základním a aplikačním programovým vybavením
  • učit se používat nové aplikace
  • komunikovat elektronickou poštou a využívat další prostředky online a offline komunikace
  • získávat informace z otevřených zdrojů, zejména pak s využitím celosvětové sítě Internet
  • pracovat s informacemi z různých zdrojů nesenými na různých médiích (tištěných, elektronických, audiovizuálních), a to i s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií
  • uvědomovat si nutnost posuzovat rozdílnou věrohodnost různých informačních zdrojů a kriticky přistupovat k získaných informacím, být mediálně gramotní