Učební osnovy

3. ročník


Anglický jazyk


2 1/2  týdně, P
Jedenáctá lekce
Dotace učebního bloku:   12
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vyjadřuje se ústně i písemně, k tématům osobního života a k tématům z oblasti zaměření studijního oboru
  • řeší pohotově a vhodně standardní řečové situace i jednoduché a frekventované situace týkající se pracovní činnosti
  • domluví se v běžných situacích; získá i poskytne informace
  • používá stylisticky vhodné obraty umožňující nekonfliktní vztahy a komunikaci
  • vyslovuje srozumitelně co nejblíže přirozené výslovnosti, rozlišuje základní zvukové prostředky daného jazyka a koriguje odlišnosti zvukové podoby jazyka
  • používá opisné prostředky v neznámých situacích, při vyjadřování složitých myšlenek
  • uplatňuje základní způsoby tvoření slov v jazyce
  • dodržuje základní pravopisné normy v písemném projevu, opravuje chyby
  • odhaduje význam neznámých výrazů podle kontextu a způsobu tvoření
  • nalezne v promluvě hlavní a vedlejší myšlenky a důležité informace
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty, orientuje se v textu
  • sdělí obsah, hlavní myšlenky či informace vyslechnuté nebo přečtené
  • sdělí a zdůvodní svůj názor
  • zaznamená písemně podstatné myšlenky a informace z textu, zformuluje vlastní myšlenky a vytvoří text o událostech a zážitcích v podobě popisu, sdělení, vyprávění, dopisu a odpovědi na dopis
  • vyjadřuje se téměř bezchybně v běžných, předvídatelných situacích

Gramatika

 

- příslovce

- vazba sloves s infinitivem

- určitý člen the

 

Lexikologie

 

- telefon a  internet

- běžná příslovce

- dopravní prostředky

 

Témata, komunikační situace a typy textů

 

- veřejná doprava

- popis trasy na letiště

- komunikace telefonem a na internetu

- mé plány/ sny

 

Reálie

 

- veřejná doprava v Lonýně a New Yorku

 

Časopis Bridge

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Informační a komunikační technologie

- osvojuje si kritický přístup ke komunikačním technologiím a médiím, zejména k Internetu - vyhledává a zpracovává informace

Dvanáctá lekce
Dotace učebního bloku:   12
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vyjadřuje se ústně i písemně, k tématům osobního života a k tématům z oblasti zaměření studijního oboru
  • domluví se v běžných situacích; získá i poskytne informace
  • vyslovuje srozumitelně co nejblíže přirozené výslovnosti, rozlišuje základní zvukové prostředky daného jazyka a koriguje odlišnosti zvukové podoby jazyka
  • komunikuje s jistou mírou sebedůvěry a aktivně používá získanou slovní zásobu včetně vybrané frazeologie v rozsahu daných tematických okruhů, zejména v rutinních situacích každodenního života, a vlastních zálib
  • uplatňuje základní způsoby tvoření slov v jazyce
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty, orientuje se v textu
  • sdělí obsah, hlavní myšlenky či informace vyslechnuté nebo přečtené
  • vypráví jednoduché příběhy, zážitky, popíše své pocity
  • sdělí a zdůvodní svůj názor
  • zaznamená písemně podstatné myšlenky a informace z textu, zformuluje vlastní myšlenky a vytvoří text o událostech a zážitcích v podobě popisu, sdělení, vyprávění, dopisu a odpovědi na dopis
  • přeloží text a používá slovníky i elektronické
  • pronese jednoduše zformulovaný monolog před publikem

Gramatika

 

- předpřítomný čas prostý

- 3. tvar nepravidelných sloves

- použití předpřítomného vs minulého času

- opakování -  tvorba otázky

 

Lexikologie

 

- knihy, filmy, fotky

- kultura, kino, divadlo

 

Témata, komunikační situace a typy textů

 

 - rozhovor o oblíbené knize

- informace o oblíbeném  filmu a populárním televizním programu

-  rozhovor se známým hercem

 

Reálie

 

- tipy na populární restaurace ve Spojeném království

- známé osobnosti v anglické a americké kultuře

 

Časopis Bridge

První lekce
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vyjadřuje se ústně i písemně, k tématům osobního života a k tématům z oblasti zaměření studijního oboru
  • domluví se v běžných situacích; získá i poskytne informace
  • používá stylisticky vhodné obraty umožňující nekonfliktní vztahy a komunikaci
  • vyslovuje srozumitelně co nejblíže přirozené výslovnosti, rozlišuje základní zvukové prostředky daného jazyka a koriguje odlišnosti zvukové podoby jazyka
  • dodržuje základní pravopisné normy v písemném projevu, opravuje chyby
  • porozumí přiměřeným souvislým projevům a diskusím rodilých mluvčích pronášeným ve standardním hovorovém tempu
  • nalezne v promluvě hlavní a vedlejší myšlenky a důležité informace
  • porozumí školním a pracovním pokynům
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty, orientuje se v textu
  • sdělí obsah, hlavní myšlenky či informace vyslechnuté nebo přečtené
  • vypráví jednoduché příběhy, zážitky, popíše své pocity
  • zaznamená písemně podstatné myšlenky a informace z textu, zformuluje vlastní myšlenky a vytvoří text o událostech a zážitcích v podobě popisu, sdělení, vyprávění, dopisu a odpovědi na dopis
  • přeloží text a používá slovníky i elektronické
  • zapojí se do hovoru bez přípravy
  • zaznamená vzkazy volajících
  • ověří si i sdělí získané informace písemně

Gramatika

 

- slovosled v otázkách

- přítomný  čas prostý

- přítomný čas průběhový

- vazba there is/ there are

 

Lexikologie

 

- běžně užívané slovesné vazby

- předložky místa

- hláskování, abeceda

 

Témata, komunikační situaca a typy textů

 

- popis osoby - vzhled, charakter, oblečení

- popis obrázku, srovnání obrázků

- každodenní činnosti a volnočasové aktivity

- popis osoby - osobní profil

- ubytování v hotelu - řešení problému

 

Časopis Bridge

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- navozuje kontakty s lidmi, vyjednává, řeší konflikty, - orientuje se v multikulturním prostředí - respektuje daná specifika jednotlivých zemí

Druhá lekce
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vyjadřuje se ústně i písemně, k tématům osobního života a k tématům z oblasti zaměření studijního oboru
  • domluví se v běžných situacích; získá i poskytne informace
  • vyslovuje srozumitelně co nejblíže přirozené výslovnosti, rozlišuje základní zvukové prostředky daného jazyka a koriguje odlišnosti zvukové podoby jazyka
  • používá opisné prostředky v neznámých situacích, při vyjadřování složitých myšlenek
  • uplatňuje základní způsoby tvoření slov v jazyce
  • porozumí přiměřeným souvislým projevům a diskusím rodilých mluvčích pronášeným ve standardním hovorovém tempu
  • odhaduje význam neznámých výrazů podle kontextu a způsobu tvoření
  • nalezne v promluvě hlavní a vedlejší myšlenky a důležité informace
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty, orientuje se v textu
  • sdělí obsah, hlavní myšlenky či informace vyslechnuté nebo přečtené
  • vypráví jednoduché příběhy, zážitky, popíše své pocity
  • sdělí a zdůvodní svůj názor
  • zaznamená písemně podstatné myšlenky a informace z textu, zformuluje vlastní myšlenky a vytvoří text o událostech a zážitcích v podobě popisu, sdělení, vyprávění, dopisu a odpovědi na dopis
  • přeloží text a používá slovníky i elektronické
  • experimentuje, zkouší a hledá způsoby vyjádření srozumitelné pro posluchače
  • zapojí se do hovoru bez přípravy

Gramatika

 

- minulý čas prostý

- pravidelná a nepravidelná slovesa

- minulý čas průběhový

 

Lexikologie

 

- kolokace s go

- slovní spojení týkající se dovolené

- přídavná jména týkající se dovolené

- předložky místa at, in, on

- prostředky textové návaznosti a spojky

 

Témata, komunikační situace a typy textů

 

- volný čas a dovolená, cestování a dopravní prostředky

- popis fotografie a okolnosti při jejím pořízení

- neformální blog - popis oblíbené fotografie

 

Časopis Bridge

Třetí lekce
Dotace učebního bloku:   12
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vyjadřuje se ústně i písemně, k tématům osobního života a k tématům z oblasti zaměření studijního oboru
  • domluví se v běžných situacích; získá i poskytne informace
  • vyslovuje srozumitelně co nejblíže přirozené výslovnosti, rozlišuje základní zvukové prostředky daného jazyka a koriguje odlišnosti zvukové podoby jazyka
  • používá vhodně základní odbornou slovní zásobu ze svého studijního oboru
  • dodržuje základní pravopisné normy v písemném projevu, opravuje chyby
  • porozumí přiměřeným souvislým projevům a diskusím rodilých mluvčích pronášeným ve standardním hovorovém tempu
  • nalezne v promluvě hlavní a vedlejší myšlenky a důležité informace
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty, orientuje se v textu
  • sdělí obsah, hlavní myšlenky či informace vyslechnuté nebo přečtené
  • vypráví jednoduché příběhy, zážitky, popíše své pocity
  • zaznamená písemně podstatné myšlenky a informace z textu, zformuluje vlastní myšlenky a vytvoří text o událostech a zážitcích v podobě popisu, sdělení, vyprávění, dopisu a odpovědi na dopis
  • přeloží text a používá slovníky i elektronické
  • zapojí se do hovoru bez přípravy
  • přeformuluje a objasní pronesené sdělení a zprostředkuje informaci dalším lidem
  • ověří si i sdělí získané informace písemně

 Gramatika

 

- vyjádření budoucího děje - be going to, přítomný čas průběhový

- vztažné věty vedlejší určující ( who, which, were)

- předložky at, in, on

 

 Lexikologie

 

- výrazy pro parafrázování

- slovesa  a předložky about, at, for, in, of, on, to, with

 

Témata, komunikační situace a typy textů

 

- na letišti

- plánování aktivit

- v restauraci

- neformální dopis/ email o cestovních plánech

 

Reálie

 

- britská a americká angličtina - rozdíl ve slovní zásobě

 

Časopis Bridge

Čtvrtá lekce
Dotace učebního bloku:   12
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vyjadřuje se ústně i písemně, k tématům osobního života a k tématům z oblasti zaměření studijního oboru
  • domluví se v běžných situacích; získá i poskytne informace
  • používá stylisticky vhodné obraty umožňující nekonfliktní vztahy a komunikaci
  • vyslovuje srozumitelně co nejblíže přirozené výslovnosti, rozlišuje základní zvukové prostředky daného jazyka a koriguje odlišnosti zvukové podoby jazyka
  • uplatňuje základní způsoby tvoření slov v jazyce
  • dodržuje základní pravopisné normy v písemném projevu, opravuje chyby
  • odhaduje význam neznámých výrazů podle kontextu a způsobu tvoření
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty, orientuje se v textu
  • sdělí obsah, hlavní myšlenky či informace vyslechnuté nebo přečtené
  • vypráví jednoduché příběhy, zážitky, popíše své pocity
  • sdělí a zdůvodní svůj názor
  • zaznamená písemně podstatné myšlenky a informace z textu, zformuluje vlastní myšlenky a vytvoří text o událostech a zážitcích v podobě popisu, sdělení, vyprávění, dopisu a odpovědi na dopis
  • přeloží text a používá slovníky i elektronické

Gramatika

 

- předpřítomný čas prostý a  časové výrazy (yet, just, already)

- předpřítomný čas prostý vs minulý čas prostý

- složeniny: some/any/no + thing/body/where

 

Lexikologie

 

- slovesa make a do

- přídavná jména končící na  -ed, -ing

 

Témata, komunikační situace a typy textů

 

- každodenní zvyky

- domácí práce

- nakupování v obchodech, v internetových obchodech

 

Reálie

 

- víkendy v Británii v minulosti a v současnosti

- nová slova v současné angličtině, Oxford English Dictionary

 

Časopis Bridge

Anglicky mluvící země
Dotace učebního bloku:   9
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • uplatňuje v komunikaci vhodně vybraná sociokulturní specifika daných zemí
  • porozumí přiměřeným souvislým projevům a diskusím rodilých mluvčích pronášeným ve standardním hovorovém tempu
  • přeloží text a používá slovníky i elektronické
  • přednese připravenou prezentaci ze svého oboru a reaguje na jednoduché dotazy publika
  • experimentuje, zkouší a hledá způsoby vyjádření srozumitelné pro posluchače
  • zapojí se do hovoru bez přípravy
  • přeformuluje a objasní pronesené sdělení a zprostředkuje informaci dalším lidem

Reálie anglicky mluvících zemí

 

- Moje město

- Ostrava a region

- Česká republika

- Praha

 

Prezentace a pracovní listy - Inovace s úsměvem

Časopis Bridge

Tematická videa

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- akceptuje a respektuje specifika jednotlivých zemí - váží si materiálních a duchovních hodnot své i jiné země - poznává hodnoty jiných zemí a jejich srovnávání s vlastním státem zvyšuje občanské kompetence

Odborná angličtina
Dotace učebního bloku:   8
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vyjadřuje se ústně i písemně, k tématům osobního života a k tématům z oblasti zaměření studijního oboru
  • používá vhodně základní odbornou slovní zásobu ze svého studijního oboru

Odborná angličtina

 

- technické pojmy

- doklady vozidla

- nehoda

- autoškola, značky

- servis a orientace v servisních příručkách

 

Prezentace a pracovní listy - Inovace s úsměvěm

Časopis Bridge

Tematicky zaměřená odborná videa

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
  • s porozuměním poslouchat mluvené projevy (např. výklad, přednášku, proslov aj.), pořizovat si poznámky
Kompetence k řešení problémů
  • spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení)
Komunikativní kompetence
  • formulovat své myšlenky srozumitelně a souvisle, v písemné podobě přehledně a jazykově správně
  • dodržovat jazykové a stylistické normy i odbornou terminologii
  • dosáhnout jazykové způsobilosti potřebné pro komunikaci v cizojazyčném prostředí nejméně v jednom cizím jazyce
Personální a sociální kompetence
  • mít odpovědný vztah ke svému zdraví, pečovat o svůj fyzický i duševní rozvoj, být si vědomi důsledků nezdravého životního stylu a závislostí
  • přijímat a plnit odpovědně svěřené úkoly
Občanské kompetence a kulturní povědomí
  • podporovat hodnoty místní, národní, evropské i světové kultury a mít k nim vytvořen pozitivní vztah
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • získávat informace z otevřených zdrojů, zejména pak s využitím celosvětové sítě Internet