Učební osnovy

3. ročník


Matematika


2  týdně, P
Planimetrie
Dotace učebního bloku:   30
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • využívá pojmy a vztahy: bod, přímka, rovina, odchylka dvou přímek, vzdálenost bodu od přímky, vzdálenost dvou rovnoběžek, úsečka a její délka
  • používá jednotky délky a obsahu, provádí převody jednotek délky a obsahu
  • řeší úlohy na polohové a metrické vlastnosti rovinných útvarů zejména ve vztahu k danému oboru vzdělání
  • používá věty o shodnosti a podobnosti trojúhelníků v početních i konstrukčních úlohách
  • graficky rozdělí úsečku v daném poměru
  • graficky změní velikost úsečky v daném poměru
  • využívá poznatky o množinách všech bodů dané vlastnosti v konstrukčních úlohách
  • popíše rovinné útvary, určí jejich obvod a obsah
  • při řešení úloh účelně využívá digitální technologie a zdroje informací

- planimetrické pojmy
- polohové vztahy rovinných útvarů
- metrické vlastnosti rovinných útvarů
- Euklidovy věty
- množiny bodů dané vlastnosti
- rovinné útvary: kružnice, kruh a jejich části, mnohoúhelníky, pravidelné mnohoúhelníky, složené útvary, konvexní a nekonvexní útvary
- trojúhelník a čtyřúhelník (strana, vnitřní a vnější úhly, výšky, ortocentrum, těžnice, těžiště, střední příčky, kružnice opsaná a vepsaná)
- shodná zobrazení v rovině, jejich vlastnosti a jejich uplatnění
- podobná zobrazení v rovině, jejich vlastnosti a jejich uplatnění
- shodnost a podobnost

Stereometrie
Dotace učebního bloku:   20
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • určuje vzájemnou polohu bodů a přímek, bodů a roviny, dvou přímek, přímky a roviny, dvou rovin
  • určí odchylku dvou přímek, přímky a roviny, dvou rovin
  • určuje vzdálenost bodů, přímek a rovin
  • charakterizuje tělesa: komolý jehlan a kužel, koule a její části
  • určí povrch a objem tělesa včetně složeného tělesa s využitím funkčních vztahů a trigonometrie
  • využívá sítě tělesa při výpočtu povrchu a objemu tělesa
  • aplikuje poznatky o tělesech v praktických úlohách, zejména ve vztahu k danému oboru vzdělání
  • používá a převádí jednotky objemu
  • při řešení úloh účelně využívá digitální technologie a zdroje informací

- polohové vztahy prostorových útvarů
- metrické vlastnosti prostorových útvarů
- tělesa a jejich sítě
- složená tělesa
- výpočet povrchu, objemu těles, složených těles

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Informační a komunikační technologie

- rozvíjí počítačovou gramotnost prostřednictvím modulace prostorových těles užitím počítačových programů

Vektorová algebra
Dotace učebního bloku:   18
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • určí vzdálenost dvou bodů a souřadnice středu úsečky
  • využívá pojmy: vektor a jeho umístění, souřadnice bodu, vektoru a velikost vektoru
  • provádí operace s vektory (součet vektorů, násobek vektoru reálným číslem, skalární součin vektorů)
  • použije grafickou interpretaci operací s vektory
  • určí velikost úhlu dvou vektorů
  • využije vlastnosti kolmých a kolineárních vektorů

- souřadnice bodu
- souřadnice vektoru
- střed úsečky
- vzdálenost bodů
- operace s vektory
 

Klíčové kompetence

Matematické kompetence
  • správně používat a převádět běžné jednotky
  • používat pojmy kvantifikujícího charakteru
  • provádět reálný odhad výsledku řešení dané úlohy
  • nacházet vztahy mezi jevy a předměty při řešení praktických úkolů, umět je vymezit, popsat a správně využít pro dané řešení
  • číst a vytvářet různé formy grafického znázornění (tabulky, diagramy, grafy, schémata apod.)
  • aplikovat znalosti o základních tvarech předmětů a jejich vzájemné poloze v rovině i prostoru
  • efektivně aplikovat matematické postupy při řešení různých praktických úkolů efektivně aplikovat matematické postupy při řešení různých praktických úkolů v běžných situacích