Učební osnovy

3. ročník


Fyzika


1  týdně, P
Mechanické kmitání a vlnění
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • popíše vlastní kmitání mechanického oscilátoru a určí příčinu kmitání
  • popíše nucené kmitání mechanického oscilátoru a určí podmínky rezonance
  • rozliší základní druhy mechanického vlnění a popíše jejich šíření v látkovém prostředí
  • charakterizuje základní vlastnosti zvukového vlnění a jejich význam pro vnímání zvuku
  • popíše negativní vliv hluku a orientuje se ve způsobech ochrany sluchu

- mechanické kmitání
- druhy mechanického vlnění, šíření vlnění v prostoru, odraz vlnění
- vlastnosti zvukového vlnění, šíření zvuku v látkovém prostředí, ultrazvuk

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a životní prostředí

- orientuje se ve způsobech ochrany před negativními účinky hluku

Optika
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • charakterizuje světlo jeho vlnovou délkou a rychlostí v různých prostředích
  • řeší úlohy na odraz a lom světla
  • vysvětlí podstatu jevů interference, ohyb a polarizace světla
  • popíše význam různých druhů elektromagnetického záření z hlediska působení na člověka a využití v praxi
  • řeší úlohy na zobrazení zrcadly a čočkami
  • popíše oko jako optický přístroj
  • vysvětlí principy základních typů optických přístrojů

- světlo a jeho šíření
- elektromagnetické záření, spektrum elektromagnetického záření, rentgenové záření, vlnové vlastnosti světla
- zobrazování zrcadlem a čočkou

Speciální teorie relativity
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • popíše souvislosti energie a hmotnosti objektů pohybujících se velkou rychlostí
  • popíše důsledky plynoucí z principů speciální teorie relativity pro chápání prostoru a času

- principy speciální teorie relativity
- základy relativistické dynamiky

Fyzika mikrosvěta
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • objasní podstatu fotoelektrického jevu a jeho praktické využití
  • orientuje se v základní myšlence kvantové fyziky, tzn. vlnové a částicové vlastnosti objektů mikrosvěta
  • charakterizuje základní modely atomu
  • popíše strukturu elektronového obalu atomu z hlediska energie elektronu
  • popíše stavbu atomového jádra a charakterizuje základní nukleony
  • vysvětlí podstatu radioaktivity a jaderného záření a popíše způsoby ochrany před tímto zářením
  • popíše štěpnou reakci jader uranu a její praktické využití v energetice
  • posoudí výhody a nevýhody způsobů, jimiž se získává elektrická energie

- základní pojmy kvantové fyziky
- model atomu, spektrum atomu vodíku, laser
- nukleony, radioaktivita, jaderné záření, elementární a základní částice
- zdroje jaderné energie, jaderný reaktor, bezpečnostní a ekologická hlediska jaderné energetiky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Informační a komunikační technologie

- vyhledává základní informace o jaderné energetice

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
  • ovládat různé techniky učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • uplatňovat různé způsoby práce s textem (zvl. studijní a analytické čtení), umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace; být čtenářsky gramotný
  • s porozuměním poslouchat mluvené projevy (např. výklad, přednášku, proslov aj.), pořizovat si poznámky
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje včetně zkušeností svých i jiných lidí
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení ze strany jiných lidí
Kompetence k řešení problémů
  • uplatňovat při řešení problémů různé metody myšlení (logické, matematické, empirické) a myšlenkové operace
  • spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení)
Komunikativní kompetence
  • účastnit se aktivně diskusí, formulovat a obhajovat své názory a postoje
Matematické kompetence
  • správně používat a převádět běžné jednotky
  • provádět reálný odhad výsledku řešení dané úlohy
  • číst a vytvářet různé formy grafického znázornění (tabulky, diagramy, grafy, schémata apod.)
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • pracovat s osobním počítačem a dalšími prostředky informačních a komunikačních technologií
  • získávat informace z otevřených zdrojů, zejména pak s využitím celosvětové sítě Internet
  • pracovat s informacemi z různých zdrojů nesenými na různých médiích (tištěných, elektronických, audiovizuálních), a to i s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií