Učební osnovy

3. ročník


Elektronika


1  týdně, P
Části elektronických zařízení a přístrojů
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozlišuje běžné elektronické součástky, pasivní prvky, aktivní prvky i integrované obvody a umí popsat jejich funkci a základní pracovní charakteristiky, rozumí způsobu jejich označování a má přehled o jejich typickém využití
  • vyhledává a zjišťuje charakteristické údaje v katalozích elektronických součástek a elektrotechnických prvků
  • popisuje s porozuměním činnost elektrického funkčního celku nebo bloku znázorněného na schématu zapojení
  • vysvětlí elektrickou vodivost polovodičů, kapalin a plynů
  • popíše princip a použití polovodičových součástek s přechodem PN

- základní prvky elektronických obvodů a elektrotechnické součástky, včetně prvků užívaných ve frekvenčně závislých elektronických obvodech
- polovodičové součástky a typická zapojení pro různá frekvenční zařízení
- integrované obvody, funkce některých typických obvodů

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Informační a komunikační technologie

- vyhledává základní údaje polovodičových součástek na internetu

Základní části elektronických zařízení a přístrojů
Dotace učebního bloku:   14
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • znázorňuje schematicky a vysvětluje funkci elektronických síťových zdrojů
  • znázorňuje schematicky a vysvětluje funkci běžných elektronických zesilovačů
  • definuje běžně užívané způsoby vzniku a přenosu signálů a způsoby transformace signálů pomocí převodníků
  • popíše princip využití elektrických signálů v oblasti automatické regulace a automatizace
  • vysvětlí princip transformátoru a usměrňovače střídavého proudu

- síťové napáječe, usměrňovače a stabilizátory
- elektronické zesilovače pro běžná frekvenční pásma
- oscilátory, směšovače, modulátory a demodulátory
- elektronické signály a způsoby úpravy signálů pro přenos a zpracování
- snímače a převodníky signálů
- koncová zařízení elektrických přístrojů

Elektronická zařízení a přístroje v digitálních technologiích
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozlišuje základní logické obvody, jejich pravdivostní tabulky a dokáže popsat princip realizace logických operací v elektronice
  • popíše princip činnosti A/D a D/A převodníků
  • specifikuje princip přenosu digitálních signálů, dokáže vysvětlit způsoby přenosu signálů po sběrnicích a způsoby adresace zařízení

- úvod do digitální elektroniky, číselné soustavy, kódy, realizace základních logických funkcí, multiplexory
- sekvenční logické funkce, klopné obvody, registry, čítače, paměti, mikroprocesory a podpůrné obvody
- způsoby připojení na sběrnice, adresace, signál přerušení

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení ze strany jiných lidí
Personální a sociální kompetence
  • reagovat adekvátně na hodnocení svého vystupování a způsobu jednání ze strany jiných lidí, přijímat radu i kritiku

Odborné kompetence

Provádět elektroinstalační práce, navrhovat, zapojovat a sestavovat jednoduché elektrické a elektronické obvody, navrhovat a zhotovovat plošné spoje a obrábět různé materiály
  • navrhovali, zapojovali a sestavovali jednoduché analogové i digitální elektronické obvody a vytvářeli dokumentaci k nim
Provádět montážní, diagnostické, opravárenské a údržbářské práce na elektrických a elektronických zařízeních a přístrojích
  • řešili elektrické obvody, navrhovali a realizovali odpovídající náhradní zapojení těchto obvodů či zařízení, volili vhodné součástky
Číst a tvořit technickou dokumentaci, uplatňovat zásady normalizace a graficky komunikovat
  • rozuměli různým způsobům technického zobrazování
  • četli a tvořili různé druhy technické a elektrotechnické dokumentace s ohledem na normy v oblasti technického zobrazování