Učební osnovy

3. ročník


Český jazyk a literatura


1  týdně, P
Knihovny
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vyjádří vlastní prožitky z recepce daných uměleckých děl
  • samostatně vyhledává informace v této oblasti
  • vystihne charakteristické znaky různých literárních textů a rozdíly mezi nimi
  • rozezná umělecký text od neuměleckého
  • orientuje se v nabídce kulturních institucí

- knihovny a jejich funkce
- VKO
- práce s internetem, encyklopediemi, slovníky, PČP

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Informační a komunikační technologie

- vyhledává informace, pracuje s multimediálními prostředky

Dramatická tvorba
Dotace učebního bloku:   14
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zařadí typická díla do jednotlivých uměleckých směrů a příslušných historických období
  • zhodnotí význam daného autora i díla pro dobu, v níž tvořil, pro příslušný umělecký směr i pro další generace
  • vyjádří vlastní prožitky z recepce daných uměleckých děl
  • samostatně vyhledává informace v této oblasti
  • vystihne charakteristické znaky různých literárních textů a rozdíly mezi nimi
  • text interpretuje a debatuje o něm
  • konkrétní literární díla klasifikuje podle základních druhů a žánrů
  • při rozboru textu uplatňuje znalosti z literární teorie
  • porovná typické znaky kultur hlavních národností na našem území

- dramatická tvorba
- světové divadlo v 1. polovině 20. století
- české divadlo v 1. polovině 20. století

 

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- orientuje se v pojmech morálka, svoboda, odpovědnost, tolerance, solidarita

Film
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zařadí typická díla do jednotlivých uměleckých směrů a příslušných historických období
  • zhodnotí význam daného autora i díla pro dobu, v níž tvořil, pro příslušný umělecký směr i pro další generace
  • vyjádří vlastní prožitky z recepce daných uměleckých děl
  • samostatně vyhledává informace v této oblasti
  • konkrétní literární díla klasifikuje podle základních druhů a žánrů
  • orientuje se v nabídce kulturních institucí

- filmová tvorba
- filmová adaptace

 

 

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
  • ovládat různé techniky učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • uplatňovat různé způsoby práce s textem (zvl. studijní a analytické čtení), umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace; být čtenářsky gramotný
  • s porozuměním poslouchat mluvené projevy (např. výklad, přednášku, proslov aj.), pořizovat si poznámky
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje včetně zkušeností svých i jiných lidí
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení ze strany jiných lidí
  • znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání
Kompetence k řešení problémů
  • volit prostředky a způsoby (pomůcky, studijní literaturu, metody a techniky) vhodné pro splnění jednotlivých aktivit, využívat zkušeností a vědomostí nabytých dříve