Učební osnovy

3. ročník


Odborný výcvik


13+2  týdně, P
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci, hygiena práce, požární prevence
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vysvětlí základní úkoly a povinnosti organizace při zajišťování BOZP
  • zdůvodní úlohu státního odborného dozoru nad bezpečností práce
  • dodržuje ustanovení týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence
  • uvede základní bezpečnostní požadavky při práci se stroji a zařízeními na pracovišti a dbá na jejich dodržování
  • postupuje v souladu s předpisy a pracovními postupy při obsluze, běžné údržbě a čištění strojů a zařízení
  • uvede příklady bezpečnostních rizik, event. nejčastější příčiny úrazů a jejich prevenci
  • poskytne první pomoc při úrazu na pracovišti
  • uvede povinnosti pracovníka i zaměstnavatele v případě pracovního úrazu
  • ovládá zásady bezpečné práce na elektrických zařízeních
  • poskytne první pomoc při úrazu elektrickou energií
  • při obsluze, běžné údržbě a čištění strojů a zařízení postupuje v souladu s předpisy a pracovními postupy
  • popíše příklady bezpečnostních rizik, event. nejčastější příčiny úrazů a jejich prevenci
  • je seznámen s principy první pomoci a používá je
  • definuje povinnosti pracovníka i zaměstnavatele v případě pracovního úrazu

- řízení bezpečnosti práce v podmínkách organizace a na pracovišti
- pracovněprávní problematika BOZP
- bezpečnost technických zařízení
- protipožární opatření, druhy hasicích přístrojů a jejich použití
- první pomoc


 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- objasní význam dodržování zásad bezpečnosti a ochrany zdraví při prováděné práci

Elektrické přístroje a zařízení v elektrovýzbrojích
Dotace učebního bloku:   90
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozlišuje vlastnosti elektrických přístrojů pro spínání, jištění, proudovou ochranu
  • provádí zapojení elektrických přístrojů dle schématu
  • uvádí do provozu elektrické přístroje a zařízení
  • lokalizuje závady na elektrických přístrojích a zařízeních a odstraňuje je
  • provádí praktické technické výpočty elektrických obvodů s užitím elektrotechnických tabulek a norem
  • provede servis, opravy a provozní měření sestav elektrických zařízení

- požadavky na vlastnosti zaručující bezpečnou a spolehlivou funkci
- aplikace elektrických přístrojů v silniční, kolejové a drážní dopravě

Elektrické stroje v elektrovýzbrojích
Dotace učebního bloku:   90
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • při obsluze, běžné údržbě a čištění strojů a zařízení postupuje v souladu s předpisy a pracovními postupy
  • popíše a definuje principy elektrických zapojení elektrických strojů
  • vysvětlí řízení a regulaci otáček elektrických strojů
  • rozlišuje konstrukci běžných elektrických strojů, jejich zapojení a řízení
  • zapojuje elektrické stroje pro nízké napětí a dokáže překontrolovat jejich činnost

- točivé elektrické stroje, princip, provedení, rozdělení
- řízení a regulace otáček
- aplikace elektrických točivých strojů, použití el. motorů k pohonům silničních, kolejových a drážních vozidel

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a životní prostředí

- diskutuje o možnostech využití odpadových materiálů z demontovaných elektrických strojů

Práce při montážích a demontážích
Dotace učebního bloku:   108
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • při obsluze, běžné údržbě a čištění strojů a zařízení postupuje v souladu s předpisy a pracovními postupy
  • provádí přípravné práce, při kterých využívá dovednosti z oblasti zpracování a spojování kovových i nekovových materiálů a manuální dovednosti specifické pro oblast zaměření
  • montuje, demontuje, opravuje, nahrazuje a sestavuje jednotlivé mechanické části elektrotechnických zařízení, strojů a přístrojů

- montáže a demontáže el. zařízení
- bezpečnost pří provádění elektromontážních prací
- oborové předpisy

Äutomatizační technika
Dotace učebního bloku:   60
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • montuje, zapojuje, konfiguruje, diagnostikuje a vyměňuje základní automatizační komponenty
  • aplikuje a parametrizuje jednoduchá zařízení s programovým řízením
  • realizuje základní zapojení za pomoci kombinačních a sekvenčních obvodů a ověří jeho činnost

- programovatelný logický automat
- fluidní technika
- průmyslové roboty
- průmyslové sítě
- snímače neelektrických veličin
- kombinační a sekvenční obvody
- klopné obvody, čítače

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a svět práce

- diskutuje o možnostech uplatnění absolventa v příbuzných elektrooborech

Elektronická zařízení a přístroje v digitálních technologiích
Dotace učebního bloku:   120
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • ověřuje základní logické obvody, jejich pravdivostní tabulky a dokáže popsat princip realizace logických operací v elektronice
  • zapojuje elektronické logické obvody, včetně sekvenčních, realizuje samostatně jednoduché funkce pomocí hradel
  • specifikuje princip přenosu digitálních signálů, orientuje se ve způsobech přenosu signálů po sběrnicích a způsobech adresace zařízení
  • využívá optické kabely k přenosu informace
  • realizuje logickou funkci vhodným typem integrovaného obvodu
  • diagnostikuje logické funkce v obvodech
  • sestaví sekvenční obvod a ověří jeho funkci
  • realizuje základní zapojení za pomoci kombinačních a sekvenčních obvodů a ověří jeho činnost
  • aplikuje a parametrizuje zařízení s programovým řízením
  • navrhne a uvede do provozu sestavu elektrických nebo elektronických zařízení podle požadované funkce

- realizace základních logických funkcí, multiplexory
- kombinační a sekvenční logické funkce, klopné obvody, registry, čítače, paměti, mikroprocesory a podpůrné obvody
- způsoby připojení na sběrnice, adresace, signál přerušení

Zdokonalování praktických dovedností
Dotace učebního bloku:   36
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • lokalizuje závady na elektrických přístrojích a zařízeních a odstraňuje je
  • montuje, demontuje, opravuje, nahrazuje a sestavuje jednotlivé mechanické části elektrotechnických zařízení, strojů a přístrojů
  • realizuje základní zapojení za pomoci kombinačních a sekvenčních obvodů a ověří jeho činnost
  • navrhne a uvede do provozu sestavu elektrických nebo elektronických zařízení podle požadované funkce

- zdokonalování praktických dovedností získaných během školního roku ve všech probraných blocích učiva
- kontrolní práce
- příprava na závěrečnou zkoušku

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání
Kompetence k řešení problémů
  • spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení)
Personální a sociální kompetence
  • přijímat a plnit odpovědně svěřené úkoly
Občanské kompetence a kulturní povědomí
  • chápat význam životního prostředí pro člověka a jednat v duchu udržitelného rozvoje
Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
  • umět získávat a vyhodnocovat informace o pracovních i vzdělávacích příležitostech, využívat poradenských a zprostředkovatelských služeb jak z oblasti světa práce, tak vzdělávání
  • vhodně komunikovat s potenciálními zaměstnavateli, prezentovat svůj odborný potenciál a své profesní cíle
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • komunikovat elektronickou poštou a využívat další prostředky online a offline komunikace

Odborné kompetence

Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci
  • chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem
  • znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce)
  • byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout
Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb
  • dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana)
Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje
  • nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí
Provádět elektroinstalační práce, navrhovat, zapojovat a sestavovat jednoduché elektrické a elektronické obvody, navrhovat a zhotovovat plošné spoje a obrábět různé materiály
  • navrhovali, zapojovali a sestavovali jednoduché analogové i digitální elektronické obvody a vytvářeli dokumentaci k nim
  • měřili vlastnosti elektronických součástek a znali jejich schématické značky
Provádět montážní, diagnostické, opravárenské a údržbářské práce na elektrických a elektronických zařízeních a přístrojích
  • rozlišovali druhy elektrických přístrojů a na základě diagnostikovaných hodnot prováděli jejich opravy
  • osvojili si technologické postupy a bezpečnostní a hygienické normy
Provádět elektrotechnická měření a vyhodnocovat naměřené výsledky
  • měřili elektrické veličiny a jejich změny v elektrických a elektronických obvodech a příslušných obvodových prvcích
  • analyzovali a vyhodnocovali výsledky uskutečněných měření a přehledně o nich zpracovávali záznamy