Učební osnovy

3. ročník


Elektrické stroje a přístroje


0+1  týdně, P
Rozdělení elektrických strojů
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • uvede rozdělení elektrických strojů, objasní základní pojmy elektrických strojů
  • orientuje se v požadavcích a parametrech elektrických strojů

- rozdělení elektrických strojů
- základní pojmy a názvosloví
- požadavky a parametry elektrických strojů (krytí, chlazení, izolace, tvary, značení svorek)

Transformátory I.
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • popíše konstrukci a definuje princip činnosti transformátoru
  • objasní režimy chodu transformátoru, účinnost transformátoru, vysvětlí význam a podmínky paralelního chodu, objasní zapojení vinutí trojfázových transformátorů
  • uvede možnosti řízení napětí transformátoru, orientuje se ve speciálních transformátorech
  • rozlišuje konstrukci běžných elektrických strojů, jejich zapojení a řízení
  • popíše a definuje principy elektrických zapojení elektrických strojů

- základy o transformátorech, význam a použití, popis a princip, převod transformátoru, transformátor naprázdno, nakrátko a při zatížení
- princip trojfázového transformátoru, paralelní chod, činnost, řízení napětí
 

Asynchronní stroje I.
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • popíše konstrukci a definuje princip činnosti asynchronního motoru, objasní jeho provedení, možnosti spouštění
  • vysvětlí řízení a regulaci otáček asynchronních strojů
  • objasní činnost jednofázových asynchronních motorů, popíše jejich provedení, spouštění a praktické použití
  • rozlišuje konstrukci běžných elektrických strojů, jejich zapojení a řízení
  • popíše a definuje principy elektrických zapojení elektrických strojů

- základy o asynchronních točivých elektrických strojích, princip, provedení, rozdělení
- možnosti řízení a regulace otáček
- význam asynchronních strojů, princip činnosti, vznik točivého magnetického pole
- synchronní a asynchronní otáčky, skluz
 

Synchronní stroje I.
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vysvětlí režim synchronního stroje - motor a alternátor, objasní princip činnosti synchronního stroje, chápe význam a použití alternátorů v rámci energetiky
  • orientuje se v možnostech spouštění synchronních motorů, uvede provedení a možnosti použití krokových motorů
  • rozlišuje konstrukci běžných elektrických strojů, jejich zapojení a řízení
  • popíše a definuje principy elektrických zapojení elektrických strojů

- základy o synchronních točivých elektrických strojích, princip, provedení, rozdělení
- rozdělení, význam a konstrukce synchronních strojů
- princip činnosti synchronního stroje

 

 

 

Stejnosměrné stroje a zdroje I.
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • objasní rozdělení a konstrukci stejnosměrných strojů, uvede princip motoru a vznik tažné síly
  • popíše konstrukci a definuje princip dynama a vznik indukovaného napětí, vysvětlí princip komutátoru
  • orientuje se v zapojení a použití stejnosměrných motorů a dynam
  • vytváří si fyzikálně správné představy o základech elektrochemie využívané v technické oblasti
  • popíše zapojení fotovoltaických článků, objasní jejich vlastnosti a využití

- základy o stejnosměrných elektrických strojích
- princip činnosti stejnosměrného motoru, točivý moment, otáčky kotvy
- princip činnosti dynama, indukované napětí ve vinutí kotvy
- komutace, činnost komutátoru, reakce kotvy
- principy, užívané konstrukce, proces nabíjení a vybíjení, kapacita, vnitřní odpor
- provoz a údržba
- fotovoltaické zdroje

Komutátorové motory na střídavý proud I.
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • uvede rozdělení komutátorových motorů na střídavý proud
  • popíše provedení, vlastnosti a použití jednofázového komutátorového motoru

- základy o komutátorových strojích na střídavý proud
- jednofázové komutátorové stroje, význam, konstrukce a použití
 

Elektrické přístroje a zařízení I.
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vysvětlí rozdělení elektrických přístrojů, objasní základní pojmy v oblasti elektrických přístrojů
  • vysvětlí a popíše konstrukci běžných elektrických strojů, přístrojů a zařízení
  • popíše rozdělení a použití elektrických přístrojů vn a vvn, objasní význam svodičů přepětí
  • rozlišuje vlastnosti elektrických přístrojů pro spínání, jištění, proudovou ochranu

- základní rozdělení elektrických přístrojů, základní pojmy a názvosloví
- obecné požadavky na vlastnosti zaručující bezpečnou a spolehlivou funkci


 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a životní prostředí

- uvede správné postupy při likvidaci elektrických přístrojů a zařízení z ekologického hlediska

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • s porozuměním poslouchat mluvené projevy (např. výklad, přednášku, proslov aj.), pořizovat si poznámky
Kompetence k řešení problémů
  • porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, získat informace potřebné k řešení problému, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, a zdůvodnit jej, vyhodnotit a ověřit správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky
Komunikativní kompetence
  • vyjadřovat se přiměřeně k účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných a vhodně se prezentovat
Občanské kompetence a kulturní povědomí
  • chápat význam životního prostředí pro člověka a jednat v duchu udržitelného rozvoje

Odborné kompetence

Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci
  • chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem
Provádět montážní, diagnostické, opravárenské a údržbářské práce na elektrických a elektronických zařízeních a přístrojích
  • řešili elektrické obvody, navrhovali a realizovali odpovídající náhradní zapojení těchto obvodů či zařízení, volili vhodné součástky
  • rozlišovali druhy elektrických přístrojů a na základě diagnostikovaných hodnot prováděli jejich opravy
Číst a tvořit technickou dokumentaci, uplatňovat zásady normalizace a graficky komunikovat
  • rozuměli různým způsobům technického zobrazování
  • četli a vytvářeli elektrotechnická schémata, grafickou dokumentaci desek plošných spojů aj. produkty grafické technické komunikace používané v elektrotechnice