Učební osnovy

2. ročník


Anglický jazyk


3  týdně, P
Sedmá lekce
Dotace učebního bloku:   14
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • uplatňuje v komunikaci vhodně vybraná sociokulturní specifika daných zemí
  • vyjadřuje se ústně i písemně, k tématům osobního života a k tématům z oblasti zaměření studijního oboru
  • domluví se v běžných situacích; získá i poskytne informace
  • vyslovuje srozumitelně co nejblíže přirozené výslovnosti, rozlišuje základní zvukové prostředky daného jazyka a koriguje odlišnosti zvukové podoby jazyka
  • komunikuje s jistou mírou sebedůvěry a aktivně používá získanou slovní zásobu včetně vybrané frazeologie v rozsahu daných tematických okruhů, zejména v rutinních situacích každodenního života, a vlastních zálib
  • dodržuje základní pravopisné normy v písemném projevu, opravuje chyby
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty, orientuje se v textu
  • vypráví jednoduché příběhy, zážitky, popíše své pocity
  • zaznamená písemně podstatné myšlenky a informace z textu, zformuluje vlastní myšlenky a vytvoří text o událostech a zážitcích v podobě popisu, sdělení, vyprávění, dopisu a odpovědi na dopis

Gramatika

 

- minulý prostý slovesa to be - kladná a záporná oznamovací věta, otázka, krátké odpovědi, otázky ano/ne

- otázky s tázacími zájmeny

- minulý čas prostý  - kladná a záporná oznamovací věta, otázka, krátké odpovědi, otázky ano/ne

- minulý tvar pravidelných a  nepravidelných sloves

- tvary nepravidelných sloves

 

 Lexikologie

 

- dovolená a cestování

- slovesa: go, have, get

- tvorba podstatných jmen

- výrazy s minulým časem

 

Témata, komunikační situace a typy textů

 

- popis zážitku z cestování

- dotazy na cestu, vysvětlení cesty

- popis novoročních oslav

- popis slavné osoby

 

Reálie

 

- novoroční oslavy v různých zemích světa

- slavné britské a americké osobnosti v literatuře, hudbě a filmu

- turisticky zajímavá místa v Londýně

 

Časopis Bridge

Osmá lekce
Dotace učebního bloku:   14
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • prokazuje faktické znalosti především o geografických, demografických, hospodářských, politických, kulturních faktorech zemí dané jazykové oblasti včetně vybraných poznatků studijního oboru, a to i z jiných vyučovacích předmětů, a uplatňuje je také v porovnání s reáliemi mateřské země
  • uplatňuje v komunikaci vhodně vybraná sociokulturní specifika daných zemí
  • vyjadřuje se ústně i písemně, k tématům osobního života a k tématům z oblasti zaměření studijního oboru
  • domluví se v běžných situacích; získá i poskytne informace
  • používá stylisticky vhodné obraty umožňující nekonfliktní vztahy a komunikaci
  • vyslovuje srozumitelně co nejblíže přirozené výslovnosti, rozlišuje základní zvukové prostředky daného jazyka a koriguje odlišnosti zvukové podoby jazyka
  • komunikuje s jistou mírou sebedůvěry a aktivně používá získanou slovní zásobu včetně vybrané frazeologie v rozsahu daných tematických okruhů, zejména v rutinních situacích každodenního života, a vlastních zálib
  • dodržuje základní pravopisné normy v písemném projevu, opravuje chyby
  • rozumí přiměřeným souvislým projevům a diskusím rodilých mluvčích pronášeným ve standardním hovorovém tempu
  • odhaduje význam neznámých výrazů podle kontextu a způsobu tvoření
  • nalezne v promluvě hlavní a vedlejší myšlenky a důležité informace
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty, orientuje se v textu
  • sdělí obsah, hlavní myšlenky či informace vyslechnuté nebo přečtené
  • vypráví jednoduché příběhy, zážitky, popíše své pocity
  • sdělí a zdůvodní svůj názor
  • přeloží text a používá slovníky i elektronické
  • pronese jednoduše zformulovaný monolog před publikem

Gramatika

 

- existencionální vazba there is/ there are

- existencionální vazba there was/ there were

- nepravidelná slovesa

 

Lexikologie

 

- popis bytu, domu, vybavení pokoje

- předložky místa a pohybu

 

Témata, komunikační situace a typy textů

 

popis domu, bytu

- popis pokoje

- detektivní příběh

 

Reálie

 

- dokument o britské historické památce

 

Časopis Bridge

Devátá lekce
Dotace učebního bloku:   14
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • prokazuje faktické znalosti především o geografických, demografických, hospodářských, politických, kulturních faktorech zemí dané jazykové oblasti včetně vybraných poznatků studijního oboru, a to i z jiných vyučovacích předmětů, a uplatňuje je také v porovnání s reáliemi mateřské země
  • uplatňuje v komunikaci vhodně vybraná sociokulturní specifika daných zemí
  • vyjadřuje se ústně i písemně, k tématům osobního života a k tématům z oblasti zaměření studijního oboru
  • řeší pohotově a vhodně standardní řečové situace i jednoduché a frekventované situace týkající se pracovní činnosti
  • domluví se v běžných situacích; získá i poskytne informace
  • vyslovuje srozumitelně co nejblíže přirozené výslovnosti, rozlišuje základní zvukové prostředky daného jazyka a koriguje odlišnosti zvukové podoby jazyka
  • komunikuje s jistou mírou sebedůvěry a aktivně používá získanou slovní zásobu včetně vybrané frazeologie v rozsahu daných tematických okruhů, zejména v rutinních situacích každodenního života, a vlastních zálib
  • používá vhodně základní odbornou slovní zásobu ze svého studijního oboru
  • dodržuje základní pravopisné normy v písemném projevu, opravuje chyby
  • nalezne v promluvě hlavní a vedlejší myšlenky a důležité informace
  • porozumí školním a pracovním pokynům
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty, orientuje se v textu
  • sdělí obsah, hlavní myšlenky či informace vyslechnuté nebo přečtené
  • zaznamená písemně podstatné myšlenky a informace z textu, zformuluje vlastní myšlenky a vytvoří text o událostech a zážitcích v podobě popisu, sdělení, vyprávění, dopisu a odpovědi na dopis
  • přeloží text a používá slovníky i elektronické
  • pronese jednoduše zformulovaný monolog před publikem

Gramatika

 

- počitatelná a nepočitatelná podstatná jména

- členy a výrazy -  a, an, some

- vyjádření množství - how much, how many, a lot of

- stupňování přídavných jmen -  2. stupeň

 

Lexikologie

 

- jídlo a pití

- balení jídla a pití

- číslovky vyšších hodnot - 100 a více

 

Témata, komunikační situace a typy textů

 

-  jídlo a pití

-  pozvání na večeři, objednávka jídla v restauraci

- zdravé a nezdravé stravovací návyky

 

Reálie

 

- tradiční jídla britské a americké kuchyně

 

Časopis Bridge

Desátá lekce
Dotace učebního bloku:   14
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • domluví se v běžných situacích; získá i poskytne informace
  • vyslovuje srozumitelně co nejblíže přirozené výslovnosti, rozlišuje základní zvukové prostředky daného jazyka a koriguje odlišnosti zvukové podoby jazyka
  • odhaduje význam neznámých výrazů podle kontextu a způsobu tvoření
  • sdělí obsah, hlavní myšlenky či informace vyslechnuté nebo přečtené
  • vypráví jednoduché příběhy, zážitky, popíše své pocity
  • sdělí a zdůvodní svůj názor
  • zaznamená písemně podstatné myšlenky a informace z textu, zformuluje vlastní myšlenky a vytvoří text o událostech a zážitcích v podobě popisu, sdělení, vyprávění, dopisu a odpovědi na dopis
  • přeloží text a používá slovníky i elektronické
  • vyjadřuje se téměř bezchybně v běžných, předvídatelných situacích

Gramatika

 

- stupňování přídavmých jmen - 3. stupeň

- vyjadřování budoucnosti a vyjářování předpovědi vazbou  be going to

- vyjádřování budoucnosti pomocí will

 

 Lexikologie

 

- místa a budovy

- dovolená ve městě

 

Témata, komunikační situace a typy textů

 

- popis míst a budov

- propagace města nebo vesnice pro turistické účely

- formální email - rezervace ubytování

- vyjadřování plánů do budoucna

 

Reálie

 

- propagační materiály o Ostravě a Moravskoslezském kraji v anglickém jazyce

 

Časopis Bridge

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a životní prostředí

- zabývá se problematikou ochrany životního prostředí, rozlišuje postavení člověka v přírodě a vlivy prostředí na jeho zdraví a život;

Jedenáctá lekce
Dotace učebního bloku:   14
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vyjadřuje se ústně i písemně, k tématům osobního života a k tématům z oblasti zaměření studijního oboru
  • řeší pohotově a vhodně standardní řečové situace i jednoduché a frekventované situace týkající se pracovní činnosti
  • domluví se v běžných situacích; získá i poskytne informace
  • používá stylisticky vhodné obraty umožňující nekonfliktní vztahy a komunikaci
  • vyslovuje srozumitelně co nejblíže přirozené výslovnosti, rozlišuje základní zvukové prostředky daného jazyka a koriguje odlišnosti zvukové podoby jazyka
  • používá opisné prostředky v neznámých situacích, při vyjadřování složitých myšlenek
  • uplatňuje základní způsoby tvoření slov v jazyce
  • dodržuje základní pravopisné normy v písemném projevu, opravuje chyby
  • odhaduje význam neznámých výrazů podle kontextu a způsobu tvoření
  • nalezne v promluvě hlavní a vedlejší myšlenky a důležité informace
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty, orientuje se v textu
  • sdělí obsah, hlavní myšlenky či informace vyslechnuté nebo přečtené
  • sdělí a zdůvodní svůj názor
  • zaznamená písemně podstatné myšlenky a informace z textu, zformuluje vlastní myšlenky a vytvoří text o událostech a zážitcích v podobě popisu, sdělení, vyprávění, dopisu a odpovědi na dopis

Gramatika

 

- příslovce

- vazba sloves s infinitivem

- určitý člen the

 

Lexikologie

 

- telefon a  internet

- běžná příslovce

- dopravní prostředky

 

Témata, komunikační situace a typy textů

 

- veřejná doprava

- popis trasy na letiště

- komunikace telefonem a na internetu

- mé plány/ sny

 

Reálie

 

- veřejná doprava v Lonýně a New Yorku

 

Časopis Bridge

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Informační a komunikační technologie

- osvojuje si kritický přístup ke komunikačním technologiím a médiím, zejména k Internetu - vyhledává a zpracovává informace

Dvanáctá lekce
Dotace učebního bloku:   14
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vyjadřuje se ústně i písemně, k tématům osobního života a k tématům z oblasti zaměření studijního oboru
  • domluví se v běžných situacích; získá i poskytne informace
  • vyslovuje srozumitelně co nejblíže přirozené výslovnosti, rozlišuje základní zvukové prostředky daného jazyka a koriguje odlišnosti zvukové podoby jazyka
  • komunikuje s jistou mírou sebedůvěry a aktivně používá získanou slovní zásobu včetně vybrané frazeologie v rozsahu daných tematických okruhů, zejména v rutinních situacích každodenního života, a vlastních zálib
  • uplatňuje základní způsoby tvoření slov v jazyce
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty, orientuje se v textu
  • sdělí obsah, hlavní myšlenky či informace vyslechnuté nebo přečtené
  • vypráví jednoduché příběhy, zážitky, popíše své pocity
  • sdělí a zdůvodní svůj názor
  • zaznamená písemně podstatné myšlenky a informace z textu, zformuluje vlastní myšlenky a vytvoří text o událostech a zážitcích v podobě popisu, sdělení, vyprávění, dopisu a odpovědi na dopis
  • přeloží text a používá slovníky i elektronické
  • pronese jednoduše zformulovaný monolog před publikem

Gramatika

 

- předpřítomný čas prostý

- 3. tvar nepravidelných sloves

- použití předpřítomného vs minulého času

- opakování -  tvorba otázky

 

Lexikologie

 

- knihy, filmy, fotky

- kultura, kino, divadlo

 

Témata, komunikační situace a typy textů

 

 - rozhovor o oblíbené knize

- informace o oblíbeném  filmu a populárním televizním programu

-  rozhovor se známým hercem

 

Reálie

 

- tipy na populární restaurace ve Spojeném království

- známé osobnosti v anglické a americké kultuře

 

Časopis Bridge

Anglicky mluvící země
Dotace učebního bloku:   8
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • prokazuje faktické znalosti především o geografických, demografických, hospodářských, politických, kulturních faktorech zemí dané jazykové oblasti včetně vybraných poznatků studijního oboru, a to i z jiných vyučovacích předmětů, a uplatňuje je také v porovnání s reáliemi mateřské země
  • uplatňuje v komunikaci vhodně vybraná sociokulturní specifika daných zemí
  • používá opisné prostředky v neznámých situacích, při vyjadřování složitých myšlenek
  • odhaduje význam neznámých výrazů podle kontextu a způsobu tvoření
  • nalezne v promluvě hlavní a vedlejší myšlenky a důležité informace
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty, orientuje se v textu

Reálie anglicky mluvících zemí

 

- USA

- Washington, New York

 

Prezentace a pracovní listy - Inovace s úsměvem

Časopis Bridge

Tematická videa

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- akceptuje a respektuje specifika jednotlivých zemí - váží si materiálních a duchovních hodnot své i jiné země - poznává hodnoty jiných zemí a jejich srovnávání s vlastním státem zvyšuje občanské kompetence - připravuje prezentaci k tématu

Odborná angličtina
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vyjadřuje se ústně i písemně, k tématům osobního života a k tématům z oblasti zaměření studijního oboru
  • používá vhodně základní odbornou slovní zásobu ze svého studijního oboru

Odborná angličtina

 

- odborná slovní zásoba

- části vozu

- interiér a exteriér vozu

 

Prezentace a pracovní listy - Inovace s úsměvěm

Časopis Bridge

Tematicky zaměřená odborná videa

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
  • uplatňovat různé způsoby práce s textem (zvl. studijní a analytické čtení), umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace; být čtenářsky gramotný
Kompetence k řešení problémů
  • spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení)
Komunikativní kompetence
  • formulovat své myšlenky srozumitelně a souvisle, v písemné podobě přehledně a jazykově správně
  • zaznamenávat písemně podstatné myšlenky a údaje z textů a projevů jiných lidí (přednášek, diskusí, porad apod.)
  • dosáhnout jazykové způsobilosti potřebné pro pracovní uplatnění dle potřeb a charakteru příslušné odborné kvalifikace (např. porozumět běžné odborné terminologii a pracovním pokynům v písemné i ústní formě)
  • chápat výhody znalosti cizích jazyků pro životní i pracovní uplatnění, být motivováni k prohlubování svých jazykových dovedností v celoživotním učení
Personální a sociální kompetence
  • pracovat v týmu a podílet se na realizaci společných pracovních a jiných činností
Občanské kompetence a kulturní povědomí
  • podporovat hodnoty místní, národní, evropské i světové kultury a mít k nim vytvořen pozitivní vztah
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • pracovat s informacemi z různých zdrojů nesenými na různých médiích (tištěných, elektronických, audiovizuálních), a to i s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií