Učební osnovy

2. ročník


Základy společenských věd


1  týdně, P
Zásady jednání v situacích osobního ohrožení a za mimořádných událostí
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozpozná hrozící nebezpečí a adekvátně ne něj reaguje

- anonymní oznámení (vysvětlení pojmů, jak se chovat)
- podezřelá zásilka (vysvětlení pojmů, jak ji rozpoznat a jak se zachovat)
- biologické a chemické zbraně (jak se chránit)
- ukrytí (stálé úkryty, improvizované úkryty, chování v úkrytu)

Člověk jako občan
Dotace učebního bloku:   32
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • objasní funkci voleb
  • vyjmenuje příklady lidských práv
  • objasní význam politiky a politických stran
  • vyjmenuje základní ideologické směry
  • vymezí funkci Ústavy ČR
  • určí hlavní subjekty moci zákonodárné, výkonné a soudní a určí jejich pravomoc
  • orientuje se, která hnutí, organizace a osoby se zabývají ochranou lidských práv
  • charakterizuje demokracii a objasní, jak funguje a jaké má problémy (korupce, kriminalita,...)
  • vysvětlí, jaké projevy je možné nazvat politickým radikalismem nebo politickým extremismem
  • charakterizuje současný český politický systém, objasní politických stran a svobodných voleb
  • charakterizuje znaky voleb v demokratických státech
  • rozliší aktivní a pasivní volební právo
  • uvede příklady funkcí obecní a krajské samosprávy
  • debatuje o pozitivech i problémech multikulturního soužití, objasní příčiny migrace lidí
  • vysvětlí, proč je nepřijatelné propagovat hnutí omezující práva a svobody jiných lidí
  • uvede příklady občanské aktivity ve svém regionu, vysvětlí, co se rozumí občanskou společností; debatuje o vlastnostech, které by měl mít občan demokratického státu
  • posoudí, kdy je v praktickém životě rovnost pohlaví porušována
  • popíše sociální nerovnost a chudobu ve vyspělých demokraciích, uvede postupy, jimiž lze do jisté míry řešit sociální problémy; popíše, kam se může obrátit, když se dostane do složité sociální situace
  • dovede kriticky přistupovat k mediálním obsahům a pozitivně využívat nabídky masových médií
  • popíše úlohu státu a místní samosprávy při ochraně zdraví a životů obyvatel

- stát (pojem stát a národ, funkce státu; formy vlády a typy státu; státní občanství; Státní symboly ČR; základní hodnoty a principy demokracie)

- právní základy státu (základní principy demokracie, formy demokracie; lidská práva, Všeobecná deklarace lidských práv OSN; Listina základních práv a svobod ČR; instituce pro ochranu lidských práv , veřejný ochránce práv; ústava jako nejvyšší právní norma; státní moc, princip oddělení moci, princip brzd a rovnováh; tvorba a schvalování zákonů)

- úloha médií a kritický přístup k nim

- politika a politické subjekty ( politické strany a jejich orientace, politické strany v ČR; politické ideologie; politický radikalismus, terorismus; formy participace občanů v politickém životě; volby v ČR)

- státní správa a samospráva

- multikulturalismus (rasy, etnika, národy, národnosti; majorita, minorita; multikulturní soužití; občanské ctnosti potřebné pro demokracii a multikulturní soužití)

- postavení mužů a žen, genderové problémy

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
Personální a sociální kompetence
  • adaptovat se na měnící se životní a pracovní podmínky a podle svých schopností a možností je pozitivně ovlivňovat, být připraveni řešit své sociální i ekonomické záležitosti, být finančně gramotní
Občanské kompetence a kulturní povědomí
  • zajímat se aktivně o politické a společenské dění u nás a ve světě
  • uvědomovat si – v rámci plurality a multikulturního soužití – vlastní kulturní, národní a osobnostní identitu, přistupovat s aktivní tolerancí k identitě druhých
Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
  • umět získávat a vyhodnocovat informace o pracovních i vzdělávacích příležitostech, využívat poradenských a zprostředkovatelských služeb jak z oblasti světa práce, tak vzdělávání