Učební osnovy

2. ročník


Český jazyk a literatura


1  týdně, P
Kultura
Dotace učebního bloku:   14
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • analyzuje dílo významných světových autorů
  • analyzuje dílo K. H. Máchy
  • orientuje se ve společenském významu 2. poloviny 19. století
  • posoudí význam díla významých světových a českých autorů

- kultura
- kultura a civilizace
- kulturní proměny v literatuře 19. století 
- kultura národností na našem území

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- orientuje se v historickém vývoji společnosti

Kultura chování
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • samostatně vyhledává, porovnává a vyhodnocuje informace
  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • pořizuje z odborného textu výpisky a výtah, dělá si poznámky z přednášek a jiných veřejných projevů
  • vhodně se prezentuje, argumentuje a obhajuje svá stanoviska
  • rozlišuje spisovný jazyk, hovorový jazyk, dialekty a stylově příznakové jevy a ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikační situaci
  • pracuje s nejnovějšími normativními příručkami českého jazyka
  • odhaluje a opravuje jazykové nedostatky a chyby

- kultura chování
- vhodné společenské chování
- proměna společenského chování a její odraz v literatuře 19. století 
- společenská kultura - principy a normy kulturního chování
- kultura bydlení, odívání
- estetické a funkční normy při tvorbě a výrobě předmětů používaných v běžném životě
- funkce reklamy a propagačních prostředků a její vliv na životní styl

Kulturní instituce
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • posoudí význam knihoven a jejich služeb
  • analyzuje techniku mluveného slova
  • vyjadřuje se věcně správně, jasně a srozumitelně
  • přednese krátký projev
  • posoudí kompozici textu, jeho slovní zásobu a skladbu
  • řídí se zásadami správné výslovnosti
  • v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu
  • v písemném i mluveném projevu využívá poznatků z tvarosloví
  • nahradí běžné cizí slovo českým ekvivalentem a naopak

- kulturní instituce v ČR a v regionu
- divadla
- muzea 
- galerie
- kina
- národní kulturní památky UNESCO
- ochrana a využívání kulturních hodnot

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Informační a komunikační technologie

- vyhledává informace na internetu

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
  • ovládat různé techniky učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
Kompetence k řešení problémů
  • porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, získat informace potřebné k řešení problému, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, a zdůvodnit jej, vyhodnotit a ověřit správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky
Komunikativní kompetence
  • vyjadřovat se přiměřeně k účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných a vhodně se prezentovat
Personální a sociální kompetence
  • reagovat adekvátně na hodnocení svého vystupování a způsobu jednání ze strany jiných lidí, přijímat radu i kritiku
  • přijímat a plnit odpovědně svěřené úkoly
Občanské kompetence a kulturní povědomí
  • uznávat tradice a hodnoty svého národa, chápat jeho minulost i současnost v evropském a světovém kontextu