Učební osnovy

2. ročník


Informační a komunikační technologie


2  týdně, P
Úvodní hodina
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • uvědomuje si možnosti a výhody, ale i rizika (zabezpečení dat před zneužitím, ochrana dat před zničením, porušování autorských práv) a omezení (zejména technických a technologických) spojených s používáním výpočetní techniky
  • uvědomuje si specifika práce v síti (včetně rizik), využívá jejích možností a pracuje s jejími prostředky

provozní řád učebny

Práce se standardním aplikačním programovým vybavením - AutoCAD
Dotace učebního bloku:   24
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • používá základy kreslení a tvorbu jednoduchého modelu
  • provádí jednoduchou editaci strojírenské dokumentace

- další aplikační programové vybavení
Program AutoCad - ovládání programu
- možnosti a nastavení programu
- souřadnice (Kartézské, polární)
- multičáry
- modifikace objektů (Booleovské operace)
- tvorba objektů

Práce se standardním aplikačním programovým vybavením - Tabulkový procesor EXCEL I.
Dotace učebního bloku:   42
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • aplikuje výše uvedené – zejména aktivně využívá prostředky zabezpečení dat před zneužitím a ochrany dat před zničením
  • používá principy algoritmizace úloh a sestavuje algoritmy řešení konkrétních úloh (dekompozice úlohy na jednotlivé elementárnější činnosti za použití přiměřené míry abstrakce)
  • využívá nápovědy a manuálu pro práci se základním a aplikačním programovým vybavením i běžným hardware
  • získává předpoklady učit se používat nové aplikace, zejména za pomoci manuálu a nápovědy, rozpoznává a využívá analogií ve funkcích a ve způsobu ovládání různých aplikací
  • vybírá a používá vhodné programové vybavení pro řešení běžných konkrétních úkolů
  • volí vhodné informační zdroje k vyhledávání požadovaných informací a odpovídající techniky (metody, způsoby) k jejich získávání
  • orientuje se v získaných informacích, třídí je, analyzuje, vyhodnocuje, provádí jejich výběr a dále je zpracovává
  • uvědomuje si nutnost posouzení validity informačních zdrojů a použití informací relevantních pro potřeby řešení konkrétního problému
  • správně interpretuje získané informace a výsledky jejich zpracování následně prezentuje vhodným způsobem s ohledem na jejich další uživatele
  • rozumí běžným i odborným graficky ztvárněným informacím (schémata, grafy apod.)
  • používá běžné práce s tabulkovým procesorem (editace, matematické operace, vestavěné a vlastní funkce, vyhledávání, filtrování, třídění, tvorba grafu,databáze, kontingenční tabulky a grafy, příprava pro tisk, tisk)

- okna programu
- ovládání
- vytvoření tabulky, vkládání, úpravy
- vkládání řad, číselných a datových, seznamů
- ukládání tabulek
Úprava tabulky
- formátování buněk
- změny šířky sloupců a výška řádků, vlastnosti
- podmíněné formátování
- použití stylů
- změna konce stránky
Organizace informací v sešitě
- práce s listy
- propojení informací mezi listy, sešity
- ochrana dat
Nastavení Excelu
- nastavení možností automatických úprav
- panely nástrojů (karty)
- možnosti tisku
- další možnosti nastavení programu
Zpracování hodnot pomocí vzorců a funkcí
- vytvoření vzorce
- použití vestavěných funkcí
Grafy
- tvorba grafů
- možnosti úprav dat a grafických prvků
- styly grafů

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
Komunikativní kompetence
  • vyjadřovat se přiměřeně k účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných a vhodně se prezentovat
  • formulovat své myšlenky srozumitelně a souvisle, v písemné podobě přehledně a jazykově správně
  • účastnit se aktivně diskusí, formulovat a obhajovat své názory a postoje
  • zpracovávat administrativní písemnosti, pracovní dokumenty i souvislé texty na běžná i odborná témata
Personální a sociální kompetence
  • posuzovat reálně své fyzické a duševní možnosti, odhadovat důsledky svého jednání a chování v různých situacích
  • stanovovat si cíle a priority podle svých osobních schopností, zájmové a pracovní orientace a životních podmínek
  • reagovat adekvátně na hodnocení svého vystupování a způsobu jednání ze strany jiných lidí, přijímat radu i kritiku
  • ověřovat si získané poznatky, kriticky zvažovat názory, postoje a jednání jiných lidí
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • pracovat s osobním počítačem a dalšími prostředky informačních a komunikačních technologií
  • pracovat s běžným základním a aplikačním programovým vybavením
  • učit se používat nové aplikace
  • komunikovat elektronickou poštou a využívat další prostředky online a offline komunikace
  • získávat informace z otevřených zdrojů, zejména pak s využitím celosvětové sítě Internet
  • pracovat s informacemi z různých zdrojů nesenými na různých médiích (tištěných, elektronických, audiovizuálních), a to i s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií
  • uvědomovat si nutnost posuzovat rozdílnou věrohodnost různých informačních zdrojů a kriticky přistupovat k získaných informacím, být mediálně gramotní