Učební osnovy

2. ročník


Kontrola a měření


1  týdně, P
Základy metrologie
Dotace učebního bloku:   8
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vyhodnocuje naměřené hodnoty pomocí teorie chyb

- teorie chyb
- druhy měření

Délková měření, praktická cvičení
Dotace učebního bloku:   26
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • navrhuje a používá vhodná měřidla pro délková měření přímá i nepřímá
  • provádí praktická měření

- přímá délková měření
- měření pevnými měřidly
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Informační a komunikační technologie

- zpracuje zprávu z měření

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
  • uplatňovat různé způsoby práce s textem (zvl. studijní a analytické čtení), umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace; být čtenářsky gramotný
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje včetně zkušeností svých i jiných lidí
Kompetence k řešení problémů
  • porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, získat informace potřebné k řešení problému, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, a zdůvodnit jej, vyhodnotit a ověřit správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky
  • uplatňovat při řešení problémů různé metody myšlení (logické, matematické, empirické) a myšlenkové operace
  • spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení)
Komunikativní kompetence
  • formulovat své myšlenky srozumitelně a souvisle, v písemné podobě přehledně a jazykově správně
Matematické kompetence
  • správně používat a převádět běžné jednotky
  • používat pojmy kvantifikujícího charakteru
  • provádět reálný odhad výsledku řešení dané úlohy
  • nacházet vztahy mezi jevy a předměty při řešení praktických úkolů, umět je vymezit, popsat a správně využít pro dané řešení
  • číst a vytvářet různé formy grafického znázornění (tabulky, diagramy, grafy, schémata apod.)
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • pracovat s osobním počítačem a dalšími prostředky informačních a komunikačních technologií
  • získávat informace z otevřených zdrojů, zejména pak s využitím celosvětové sítě Internet
  • pracovat s informacemi z různých zdrojů nesenými na různých médiích (tištěných, elektronických, audiovizuálních), a to i s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií
  • uvědomovat si nutnost posuzovat rozdílnou věrohodnost různých informačních zdrojů a kriticky přistupovat k získaných informacím, být mediálně gramotní

Odborné kompetence

Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci
  • znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence
Zajišťovat provozuschopnost dopravních prostředků, diagnostikovat jejich technický stav, volit optimální postupy a metody jejich ošetřování, údržby a oprav
  • uskutečňovali komplexní měření a zkoušky dopravních prostředků, jejich agregátů a kontrukčních uzlů (např. měření přesnoti či geometrie, kontroly a diagnostikování technického stavu, výkonových parametrů, vlastností apod.), vykonávali jejich funkční zkoušky, vyhotovovali záznamy a protokoly o těchto měřeních a zkouškách a předávali opravené dopravní prostředky uživatelům