Učební osnovy

2. ročník


Český jazyk a literatura


1+0 1/2  týdně, P
Základní pravopisné jevy
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozlišuje spisovný jazyk, hovorový jazyk, dialekty a stylově příznakové jevy a ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikační situaci
  • v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu
  • pracuje s nejnovějšími normativními příručkami českého jazyka

- opakování základních pravidel pravopisu
- zvláštnosti a výjimky
- identifikace pravopisných chyb

Romantismus ve světové literatuře
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • samostatně vyhledává, porovnává a vyhodnocuje informace
  • porozumí obsahu textu i jeho částí
  • přednese krátký projev
  • orientuje se ve významu romantismu
  • orientuje se v dílech významných světových autorů
  • porozumí dílu K. H. Máchy

- literárněhistorický kontext
- znaky romantické literatury
- představitelé světové literatury a jejich díla 
- práce s vybranými literárními texty
 

Administrativní styl
Dotace učebního bloku:   7
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • samostatně vyhledává, porovnává a vyhodnocuje informace
  • porozumí obsahu textu i jeho částí
  • řídí se zásadami správné výslovnosti
  • v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu

- charakteristika administrativních projevů
- jazykové prostředky
- slohové útvary administrativního stylu
- druhy dopisů
- životopis
- drobné útvary (zpráva, inzerát, zápis, vyhláška, oběžník)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a svět práce

- písemně se vyjadřuje při úřední korespondenci

Cizí slova
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • řídí se zásadami správné výslovnosti
  • v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu
  • odhaluje a opravuje jazykové nedostatky a chyby
  • nahradí běžné cizí slovo českým ekvivalentem a naopak

- psaní a výslovnost cizích slov
- přejímání cizích slov
- původ cizích slov

Národní obrození
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • porozumí obsahu textu i jeho částí
  • pořizuje z odborného textu výpisky a výtah, dělá si poznámky z přednášek a jiných veřejných projevů
  • rozlišuje spisovný jazyk, hovorový jazyk, dialekty a stylově příznakové jevy a ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikační situaci
  • posoudí význam národního obrození
  • rozpozná dílo hlavních představitelů národního obrození

- literárněhistorický kontext
- rozvoj kultury
- vznik společensko-vědních institucí
- Česká expedice
- vývoj divadla
- etapizace
- významné osobnosti a jejich díla
- rozbor vybraných textů literárních i divadelních
- význam a odkaz národního obrození v současnosti

 

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- váží si materiálních a duchovních hodnot

Nauka o tvoření slov
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu
  • v písemném i mluveném projevu využívá poznatků z tvarosloví
  • pracuje s nejnovějšími normativními příručkami českého jazyka
  • odhaluje a opravuje jazykové nedostatky a chyby

- struktura slova (morfémy) 
- slovotvorný základ
- slovotvorný prostředek
- odvozování
- skládání
- zkracování
- zkratková slova

Realismus ve světové literatuře
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • porozumí obsahu textu i jeho částí
  • pořizuje z odborného textu výpisky a výtah, dělá si poznámky z přednášek a jiných veřejných projevů
  • orientuje se ve společenském významu 2. poloviny 19. století
  • posoudí význam díla významých světových a českých autorů

- literárněhistorický kontext
- obraz světa v realistické literatuře 19. století
- představitelé světové literatury a jejich díla
- představitelé českého realismu a jejich díla
- srovnání romantické a realistické literatury
- rozbor vybraných textů

Odborný styl
Dotace učebního bloku:   7
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • samostatně vyhledává, porovnává a vyhodnocuje informace
  • porozumí obsahu textu i jeho částí
  • pořizuje z odborného textu výpisky a výtah, dělá si poznámky z přednášek a jiných veřejných projevů
  • vytváří přehled o knihovnách a jejich službách
  • vhodně se prezentuje, argumentuje a obhajuje svá stanoviska
  • posoudí techniku mluveného slova
  • přednese krátký projev
  • posoudí kompozici textu, jeho slovní zásobu a skladbu
  • rozpozná funkční styl, dominantní slohový postup a v typických příkladech slohový útvar

- charakteristika odborných projevů
- jazykové prostředky
- stavba odborného textu
- slohové útvary odborného stylu
- popis pracovního postupu
- referát, výklad

Tvarosloví
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vyjadřuje se věcně správně, jasně a srozumitelně
  • rozlišuje spisovný jazyk, hovorový jazyk, dialekty a stylově příznakové jevy a ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikační situaci
  • v písemném i mluveném projevu využívá poznatků z tvarosloví

- členění slovního tvaru
- třídění slov
- mluvnické kategorie
- ohebné slovní druhy
- neohebné slovní druhy

Česká literatura druhé poloviny 19. století
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • samostatně vyhledává, porovnává a vyhodnocuje informace
  • orientuje se ve společenském významu 2. poloviny 19. století

- literárněhistorický kontext
- májovci
- ruchovci
- lumírovci
- realistické tendence v české próze a dramatu druhé poloviny 19. století

Opakování a shrnutí učiva 2. ročníku
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • samostatně vyhledává, porovnává a vyhodnocuje informace
  • porozumí obsahu textu i jeho částí
  • vhodně se prezentuje, argumentuje a obhajuje svá stanoviska
  • posoudí techniku mluveného slova
  • vyjadřuje se věcně správně, jasně a srozumitelně
  • posoudí kompozici textu, jeho slovní zásobu a skladbu
  • rozlišuje spisovný jazyk, hovorový jazyk, dialekty a stylově příznakové jevy a ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikační situaci
  • rozpozná funkční styl, dominantní slohový postup a v typických příkladech slohový útvar

- opakování učiva literatury
- opakování učiva mluvnice
- opakování učiva slohu

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
  • ovládat různé techniky učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
Kompetence k řešení problémů
  • porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, získat informace potřebné k řešení problému, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, a zdůvodnit jej, vyhodnotit a ověřit správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky
Komunikativní kompetence
  • vyjadřovat se přiměřeně k účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných a vhodně se prezentovat
Personální a sociální kompetence
  • reagovat adekvátně na hodnocení svého vystupování a způsobu jednání ze strany jiných lidí, přijímat radu i kritiku
  • přijímat a plnit odpovědně svěřené úkoly
Občanské kompetence a kulturní povědomí
  • uznávat tradice a hodnoty svého národa, chápat jeho minulost i současnost v evropském a světovém kontextu