Učební osnovy

2. ročník


Silniční vozidla


2  týdně, P
Podvozek
Dotace učebního bloku:   25
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vysvětlí účel, fyzikální princip, druhy, části, činnost hlavních konstrukčních skupin podvozku, výhody a nevýhody jednotlivých provedení a jejich užití
  • vysvětlí důvod konstrukčního provedení podvozku i na základě výpočetních vztahů přírodních věd, zejména z oblasti fyziky a informačních technologií

- regulace brzdné síly
- řízení
 

Převodové ústrojí
Dotace učebního bloku:   43
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vysvětlí účel, fyzikální princip, druhy, části, činnost převodového ústrojí dopravních prostředků, výhody a nevýhody jednotlivých provedení a jejich užití
  • vysvětlí důvod konstrukčního provedení převodového ústrojí i na základě výpočetních vztahů přírodních věd, zejména z oblasti fyziky a informačních technologií

- spojky
- převodovky
- klouby a hřídele
- rozvodovky

- diferenciály
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a životní prostředí

- posuzuje souvislosti mezi lidskými aktivitami a jejich vlivem na životní prostředí, orientuje se ve způsobech ochrany přírody vhodným používáním technologických, ekonomických a právních nástrojů pro zajištění udržitelného rozvoje

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
  • ovládat různé techniky učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje včetně zkušeností svých i jiných lidí
Kompetence k řešení problémů
  • porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, získat informace potřebné k řešení problému, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, a zdůvodnit jej, vyhodnotit a ověřit správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky
  • uplatňovat při řešení problémů různé metody myšlení (logické, matematické, empirické) a myšlenkové operace
  • volit prostředky a způsoby (pomůcky, studijní literaturu, metody a techniky) vhodné pro splnění jednotlivých aktivit, využívat zkušeností a vědomostí nabytých dříve
Komunikativní kompetence
  • vyjadřovat se přiměřeně k účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných a vhodně se prezentovat
  • formulovat své myšlenky srozumitelně a souvisle, v písemné podobě přehledně a jazykově správně
  • účastnit se aktivně diskusí, formulovat a obhajovat své názory a postoje
Matematické kompetence
  • správně používat a převádět běžné jednotky
  • efektivně aplikovat matematické postupy při řešení různých praktických úkolů efektivně aplikovat matematické postupy při řešení různých praktických úkolů v běžných situacích
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • pracovat s osobním počítačem a dalšími prostředky informačních a komunikačních technologií
  • pracovat s běžným základním a aplikačním programovým vybavením
  • získávat informace z otevřených zdrojů, zejména pak s využitím celosvětové sítě Internet
  • pracovat s informacemi z různých zdrojů nesenými na různých médiích (tištěných, elektronických, audiovizuálních), a to i s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií

Odborné kompetence

Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci
  • znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence
Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb
  • chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku
Zajišťovat provozuschopnost dopravních prostředků, diagnostikovat jejich technický stav, volit optimální postupy a metody jejich ošetřování, údržby a oprav
  • využívali při shora uvedených pracovních činnostech nejrůznější informační zdroje (technickou dokumentaci, servisní příručky a návody apod.)
  • popsali a vysvětlili konstrukční provedení dopravních prostředků a jejich příslušenství, elektrické vybavení a nové kontrukce elektrických systémů a zařízení