Učební osnovy

2. ročník


Technické kreslení


2  týdně, P
Technická dokumentace a kreslící software
Dotace učebního bloku:   68
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • čte a kreslí schémata potrubí, kinematických a tekutinových mechanizmů apod.
  • vyhledává textové i grafické informace v různých informačních zdrojích a využívá je při plnění pracovních úkolů
  • využívá podle potřeby ke konstrukčním a projektovým činnostem výpočetní techniku s příslušnými aplikačními programy

- schémata
- další technická dokumentace
- programy pro podporu kreslení

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a svět práce

- motivuje k celoživotnímu vzdělávání a efektivní písemné i verbální prezentaci, rozvíjí předpoklady pro úspěšné uplatnění na trhu práce

Informační a komunikační technologie

- vyhledává a zpracovává informace o normách, technických novinkách a pracuje s nimi a tím rozvíjí odborné schopnosti

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
  • ovládat různé techniky učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • uplatňovat různé způsoby práce s textem (zvl. studijní a analytické čtení), umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace; být čtenářsky gramotný
  • s porozuměním poslouchat mluvené projevy (např. výklad, přednášku, proslov aj.), pořizovat si poznámky
Kompetence k řešení problémů
  • porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, získat informace potřebné k řešení problému, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, a zdůvodnit jej, vyhodnotit a ověřit správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky
Komunikativní kompetence
  • vyjadřovat se přiměřeně k účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných a vhodně se prezentovat
  • formulovat své myšlenky srozumitelně a souvisle, v písemné podobě přehledně a jazykově správně
  • účastnit se aktivně diskusí, formulovat a obhajovat své názory a postoje
  • zpracovávat administrativní písemnosti, pracovní dokumenty i souvislé texty na běžná i odborná témata
Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
  • mít odpovědný postoj k vlastní profesní budoucnosti a tedy i vzdělávání; uvědomovat si význam celoživotního učení a být připraveni přizpůsobovat se měnícím se pracovním podmínkám
Matematické kompetence
  • aplikovat znalosti o základních tvarech předmětů a jejich vzájemné poloze v rovině i prostoru
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • pracovat s běžným základním a aplikačním programovým vybavením
  • učit se používat nové aplikace

Odborné kompetence

Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb
  • chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku
  • dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti
  • dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana)
Zajišťovat provozuschopnost dopravních prostředků, diagnostikovat jejich technický stav, volit optimální postupy a metody jejich ošetřování, údržby a oprav
  • využívali při shora uvedených pracovních činnostech nejrůznější informační zdroje (technickou dokumentaci, servisní příručky a návody apod.)