Učební osnovy

4. ročník


Anglický jazyk


1+2  týdně, P
Osmá lekce
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vyjadřuje se ústně i písemně, k tématům osobního života a k tématům z oblasti zaměření studijního oboru
  • řeší pohotově a vhodně standardní řečové situace i jednoduché a frekventované situace týkající se pracovní činnosti
  • domluví se v běžných situacích; získá i poskytne informace
  • vyslovuje srozumitelně co nejblíže přirozené výslovnosti, rozlišuje základní zvukové prostředky daného jazyka a koriguje odlišnosti zvukové podoby jazyka
  • používá opisné prostředky v neznámých situacích, při vyjadřování složitých myšlenek
  • dodržuje základní pravopisné normy v písemném projevu, opravuje chyby
  • rozumí přiměřeným souvislým projevům a diskusím rodilých mluvčích pronášeným ve standardním hovorovém tempu
  • odhaduje význam neznámých výrazů podle kontextu a způsobu tvoření
  • nalezne v promluvě hlavní a vedlejší myšlenky a důležité informace
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty, orientuje se v textu
  • sdělí obsah, hlavní myšlenky či informace vyslechnuté nebo přečtené
  • vypráví jednoduché příběhy, zážitky, popíše své pocity
  • sdělí a zdůvodní svůj názor
  • přeloží text a používá slovníky i elektronické
  • vyjádří písemně svůj názor na text
  • zapojí se do odborné debaty nebo argumentace, týká-li se známého tématu
  • požádá o upřesnění nebo zopakování sdělené informace, pokud nezachytí přesně význam sdělení
  • uplatňuje různé techniky čtení textu

Gramatika

 

- vyjádření doporučení modálním slovesem should, shouldn´t

- podmínkové věty prvního typu

- samostatně stojící přivlastňovací zájmena

 

Lexikologie

 

- významy a slovní spojení slovesa get

- slovesa s podobným významem

- příslovce způsobu

 

Témata, komunikační situace a typy textů

 

- rady

- problémové situace

- práce s povídkou

 

Reálie

 

- rozdíl mezi britskou a americkou angličtinou

- O´Henry

 

Časopis Bridge

Devátá lekce
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vyjadřuje se ústně i písemně, k tématům osobního života a k tématům z oblasti zaměření studijního oboru
  • domluví se v běžných situacích; získá i poskytne informace
  • používá stylisticky vhodné obraty umožňující nekonfliktní vztahy a komunikaci
  • vyslovuje srozumitelně co nejblíže přirozené výslovnosti, rozlišuje základní zvukové prostředky daného jazyka a koriguje odlišnosti zvukové podoby jazyka
  • uplatňuje základní způsoby tvoření slov v jazyce
  • dodržuje základní pravopisné normy v písemném projevu, opravuje chyby
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty, orientuje se v textu
  • vypráví jednoduché příběhy, zážitky, popíše své pocity
  • sdělí a zdůvodní svůj názor
  • zaznamená písemně podstatné myšlenky a informace z textu, zformuluje vlastní myšlenky a vytvoří text o událostech a zážitcích v podobě popisu, sdělení, vyprávění, dopisu a odpovědi na dopis
  • vyjádří písemně svůj názor na text
  • požádá o upřesnění nebo zopakování sdělené informace, pokud nezachytí přesně význam sdělení
  • uplatňuje různé techniky čtení textu

 Gramatika

 

- podmínkové věty druhého typu

- předpřítomný čas prostý, použití spojek for, since

- předpřítomný čas prostý vs minulý čas prostý

 

Lexikologie

 

- slovní spojení týkající se vyjádření obav, fóbií  a strachů

 

Témata, komunikační situace a typy textů

 

- zvířata a hmyz

- strach

- ptaní se na cestu, vysvětlení cesty, předložky a fráze

- životopis známé odobnosti

 

Reálie

 

- New York

- rozdíl mezi britskou a americkou angličtinou - slovní zásoba

 

Časopis Bridge

Desátá lekce
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vyjadřuje se ústně i písemně, k tématům osobního života a k tématům z oblasti zaměření studijního oboru
  • domluví se v běžných situacích; získá i poskytne informace
  • používá stylisticky vhodné obraty umožňující nekonfliktní vztahy a komunikaci
  • používá opisné prostředky v neznámých situacích, při vyjadřování složitých myšlenek
  • dodržuje základní pravopisné normy v písemném projevu, opravuje chyby
  • odhaduje význam neznámých výrazů podle kontextu a způsobu tvoření
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty, orientuje se v textu
  • sdělí obsah, hlavní myšlenky či informace vyslechnuté nebo přečtené
  • vypráví jednoduché příběhy, zážitky, popíše své pocity
  • zaznamená písemně podstatné myšlenky a informace z textu, zformuluje vlastní myšlenky a vytvoří text o událostech a zážitcích v podobě popisu, sdělení, vyprávění, dopisu a odpovědi na dopis
  • přeloží text a používá slovníky i elektronické
  • vyjádří písemně svůj názor na text
  • uplatňuje různé techniky čtení textu

Gramatika

 

- trpný rod

- frázová slovesa - slovosled

 

Lexikologie

 

- slovesa play, do, go ve spojení se sporty

- frázová slovesa

 

Témata, komunikační situace a typy textů

 

- vyjádření pohybu

- sporty

- země, národnosti, obyvatelé

- vynálezy

- článek

 

Časopis Bridge

 

 

Jedenáctá lekce
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • domluví se v běžných situacích; získá i poskytne informace
  • uplatňuje základní způsoby tvoření slov v jazyce
  • rozumí přiměřeným souvislým projevům a diskusím rodilých mluvčích pronášeným ve standardním hovorovém tempu
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty, orientuje se v textu
  • vypráví jednoduché příběhy, zážitky, popíše své pocity
  • sdělí a zdůvodní svůj názor
  • přeloží text a používá slovníky i elektronické
  • vyjádří písemně svůj názor na text
  • uplatňuje různé techniky čtení textu
  • vyplní jednoduchý neznámý formulář

Gramatika

 

- použití vazby used to

- modální sloveso might

-  výrazy so/ neither + pomocná slovesa

 

Lexikologie

 

- tvorba slov - tvoření podstatných jmen a sloves

 

Témata, komunikační situace a typy textů

 

- školní předměty

- vyjádření rozdílů a podobností

- běžné fráze v telefonických hovorech

- esej o známé osobnosti

 

Reálie

 

- známí Britové ve škole

- rozdíl mezi britskou a americkou angličtinou

 

Časopis Bridge

Dvanáctá lekce
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • uplatňuje základní způsoby tvoření slov v jazyce
  • nalezne v promluvě hlavní a vedlejší myšlenky a důležité informace
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty, orientuje se v textu
  • sdělí obsah, hlavní myšlenky či informace vyslechnuté nebo přečtené
  • vypráví jednoduché příběhy, zážitky, popíše své pocity
  • vyjádří písemně svůj názor na text
  • vyřeší většinu běžných denních situací, které se mohou odehrát v cizojazyčném prostředí
  • uplatňuje různé techniky čtení textu

Gramatika

 

- předminulý čas

- nepřímá řeč

- tvoření otázek, pomocná slovesa

 

Lexikologie

 

- použití sloves say, tell

- slovesa ve frázích a slovních spojeních

- opakování tázacích slov

 

Témata, komunikační situace a typy textů

 

- zprávy a příběhy

 

Časopis Bridge

Odborná angličtina
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vyjadřuje se ústně i písemně, k tématům osobního života a k tématům z oblasti zaměření studijního oboru
  • používá vhodně základní odbornou slovní zásobu ze svého studijního oboru

Odborná angličtina

 

- odborná slovní zásoba - součástky

- havárie, pojištění

- oprava vozidla

 

Prezentace a pracovní listy - Inovace s úsměvěm

Časopis Bridge

Tematicky zaměřená odborná videa

Maturitní témata
Dotace učebního bloku:   35
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • prokazuje faktické znalosti především o geografických, demografických, hospodářských, politických, kulturních faktorech zemí dané jazykové oblasti včetně vybraných poznatků studijního oboru, a to i z jiných vyučovacích předmětů, a uplatňuje je také v porovnání s reáliemi mateřské země
  • uplatňuje v komunikaci vhodně vybraná sociokulturní specifika daných zemí
  • vyjadřuje se ústně i písemně, k tématům osobního života a k tématům z oblasti zaměření studijního oboru
  • řeší pohotově a vhodně standardní řečové situace i jednoduché a frekventované situace týkající se pracovní činnosti
  • domluví se v běžných situacích; získá i poskytne informace
  • používá stylisticky vhodné obraty umožňující nekonfliktní vztahy a komunikaci
  • vyslovuje srozumitelně co nejblíže přirozené výslovnosti, rozlišuje základní zvukové prostředky daného jazyka a koriguje odlišnosti zvukové podoby jazyka
  • komunikuje s jistou mírou sebedůvěry a aktivně používá získanou slovní zásobu včetně vybrané frazeologie v rozsahu daných tematických okruhů, zejména v rutinních situacích každodenního života, a vlastních zálib
  • používá opisné prostředky v neznámých situacích, při vyjadřování složitých myšlenek
  • používá vhodně základní odbornou slovní zásobu ze svého studijního oboru
  • uplatňuje základní způsoby tvoření slov v jazyce
  • dodržuje základní pravopisné normy v písemném projevu, opravuje chyby
  • rozumí přiměřeným souvislým projevům a diskusím rodilých mluvčích pronášeným ve standardním hovorovém tempu
  • odhaduje význam neznámých výrazů podle kontextu a způsobu tvoření
  • nalezne v promluvě hlavní a vedlejší myšlenky a důležité informace
  • porozumí školním a pracovním pokynům
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty, orientuje se v textu
  • sdělí obsah, hlavní myšlenky či informace vyslechnuté nebo přečtené
  • vypráví jednoduché příběhy, zážitky, popíše své pocity
  • sdělí a zdůvodní svůj názor
  • zaznamená písemně podstatné myšlenky a informace z textu, zformuluje vlastní myšlenky a vytvoří text o událostech a zážitcích v podobě popisu, sdělení, vyprávění, dopisu a odpovědi na dopis
  • přeloží text a používá slovníky i elektronické
  • vyhledá, zformuluje a zaznamená informace nebo fakta týkající se studovaného oboru
  • vyjádří písemně svůj názor na text
  • vyměňuje si informace, které jsou běžné při neformálních hovorech
  • zapojí se do odborné debaty nebo argumentace, týká-li se známého tématu
  • při pohovorech, na které je připraven, klade vhodné otázky a reaguje na dotazy tazatele
  • vyřeší většinu běžných denních situací, které se mohou odehrát v cizojazyčném prostředí
  • požádá o upřesnění nebo zopakování sdělené informace, pokud nezachytí přesně význam sdělení
  • uplatňuje různé techniky čtení textu
  • vyplní jednoduchý neznámý formulář

Maturitní témata

 

- Anglicky mluvící země -  The USA, The UK,  Canada, Australia, New Zealand

- Česká republika, Praha

- České, britské a americké svátky

- Český, britský a americký vzdělávací systém

- Česká, britská a americká kuchyně

- Obecná témata:  Lidé, rodina a společenský život, Koníčky a zájmy, Počasí,  Bydlení, Škola, Jídlo, Nakupování a služby, Cestování a turismus, Kultura a volný čas, Sport, Zdraví, Příroda a životní prostředí, Věda a technologie

- Odborná témata dle zaměření oboru: Dopravní prostředky

 

Čtení: Maturita Reading

Poslech: Maturita Listening

Psaní: Maturita Writing --  charakteristika písemného projevu: neformální dopis/email, formální dopis/email (žádost, přihláška, stížnost), článek, vyprávění, charakteristika, popis, pohlednice, pozvánka, oznámení, vzkaz, popis pracovního postupu

Ústní projev: Maturita Speaking

Časopis Bridge

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- poznává hodnoty jiných zemí a jejich srovnávání s vlastním státem zvyšuje občanské kompetence - rozlišuje a respektuje specifika jednotlivých zemí - váží si materiálních a duchovních hodnot své i jiné země

Člověk a svět práce

- písemně i verbálně se prezentuje při jednání s potencionálními zaměstnavateli - sestavuje svůj životopis, motivační dopis, odpovídá na dotazy v rámci pracovního pohovoru - formuluje svá očekávání a své priority

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • uplatňovat různé způsoby práce s textem (zvl. studijní a analytické čtení), umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace; být čtenářsky gramotný
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení ze strany jiných lidí
Kompetence k řešení problémů
  • volit prostředky a způsoby (pomůcky, studijní literaturu, metody a techniky) vhodné pro splnění jednotlivých aktivit, využívat zkušeností a vědomostí nabytých dříve
Komunikativní kompetence
  • účastnit se aktivně diskusí, formulovat a obhajovat své názory a postoje
  • vyjadřovat se a vystupovat v souladu se zásadami kultury projevu a chování
Personální a sociální kompetence
  • mít odpovědný vztah ke svému zdraví, pečovat o svůj fyzický i duševní rozvoj, být si vědomi důsledků nezdravého životního stylu a závislostí
  • přijímat a plnit odpovědně svěřené úkoly
Občanské kompetence a kulturní povědomí
  • uznávat tradice a hodnoty svého národa, chápat jeho minulost i současnost v evropském a světovém kontextu
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • pracovat s informacemi z různých zdrojů nesenými na různých médiích (tištěných, elektronických, audiovizuálních), a to i s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií