Učební osnovy

4. ročník


Tělesná výchova


2  týdně, P
Hygiena, bezpečnost, organizace TEV
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • uplatňuje zásady bezpečnosti při pohybových aktivitách

- bezpečnost a hygiena v hodinách tělesné výchovy
- negativní vliv drog, alkoholu a kouření na zdraví a výkonnost člověka
- organizace hodin tělesné výchovy, pořadová cvičení

První pomoc
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • odhadne hrozící nebezpečí a vhodně na ně reaguje
  • poskytuje první pomoci sobě a jiným

- praktické ukázky a cvičení první pomoci

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- zajišťuje první pomoc

Pohybové aktivity
Dotace učebního bloku:   56
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • volí sportovní vybavení /výstroj a výzbroj/ odpovídající příslušné činnosti a okolním podmínkám (klimatickým, zařízení, hygieně, bezpečnosti) a dovede je udržovat a ošetřovat
  • komunikuje při pohybových činnostech – dodržuje smluvené signály a vhodně používá odbornou terminologii
  • zapojí se do organizace turnajů a soutěží, zpracovává jednoduchou dokumentaci
  • rozhoduje, zapisuje a sleduje výkony jednotlivců nebo týmu
  • připraví prostředky k plánovaným pohybovým činnostem
  • sestaví soubory zdravotně zaměřených cvičení, cvičení pro tělesnou a duševní relaxaci; navrhne kondiční program osobního rozvoje a vyhodnotí jej
  • uplatňuje zásady sportovního tréninku
  • rozvíjí svalovou sílu, rychlost, vytrvalost, obratnost a pohyblivost
  • volí vhodná kompenzační cvičení k regeneraci tělesných a duševních sil
  • uplatňuje techniku a základy taktiky v základních a vybraných sportovních odvětvích
  • vyhledává potřebné informace z oblasti zdraví a pohybu
  • využívá spojení pohybu s hudbou
  • využívá pohybové činnosti pro všestrannou pohybovou přípravu a zvyšování tělesné zdatnosti
  • participuje na týmových herních činnostech družstva
  • rozliší jednání fair play od nesportovního jednání
  • zjišťuje úroveň pohyblivosti, ukazatele své tělesné zdatnosti a koriguje si pohybový režim ve shodě se zjištěnými údaji
  • ověří úroveň tělesné zdatnosti a svalové nerovnováhy
  • rozliší vhodné a nevhodné pohybové činnosti vzhledem ke svému zdravotnímu stavu
  • hodnotí své pohybové možnosti a dosahování osobního výkonu z nabídky pohybových aktivit
  • uplatňuje ve svém jednání základní znalosti o stavbě a funkci lidského organismu jako celku

- teoretické poznatky
- tělesná cvičení (jako součást všech tematických celků)
- gymnastika
- atletika
- pohybové hry
- testování tělesné zdatnosti
- zdravotní tělesná výchova (podle doporučení lékaře)

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • s porozuměním poslouchat mluvené projevy (např. výklad, přednášku, proslov aj.), pořizovat si poznámky
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení ze strany jiných lidí
Kompetence k řešení problémů
  • volit prostředky a způsoby (pomůcky, studijní literaturu, metody a techniky) vhodné pro splnění jednotlivých aktivit, využívat zkušeností a vědomostí nabytých dříve
  • spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení)
Komunikativní kompetence
  • vyjadřovat se a vystupovat v souladu se zásadami kultury projevu a chování
Personální a sociální kompetence
  • posuzovat reálně své fyzické a duševní možnosti, odhadovat důsledky svého jednání a chování v různých situacích
  • stanovovat si cíle a priority podle svých osobních schopností, zájmové a pracovní orientace a životních podmínek
  • reagovat adekvátně na hodnocení svého vystupování a způsobu jednání ze strany jiných lidí, přijímat radu i kritiku
  • mít odpovědný vztah ke svému zdraví, pečovat o svůj fyzický i duševní rozvoj, být si vědomi důsledků nezdravého životního stylu a závislostí
  • pracovat v týmu a podílet se na realizaci společných pracovních a jiných činností
Občanské kompetence a kulturní povědomí
  • uznávat hodnotu života, uvědomovat si odpovědnost za vlastní život a spoluodpovědnost při zabezpečování ochrany života a zdraví ostatních
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • získávat informace z otevřených zdrojů, zejména pak s využitím celosvětové sítě Internet