Učební osnovy

4. ročník


Český jazyk a literatura


1  týdně, P
Kulturní památky
Dotace učebního bloku:   20
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • samostatně vyhledává, porovnává a vyhodnocuje informace
  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • pořizuje z odborného textu výpisky a výtah, dělá si poznámky z přednášek a jiných veřejných projevů
  • zaznamenává bibliografické údaje
  • vhodně se prezentuje, argumentuje a obhajuje svá stanoviska
  • analyzuje techniku mluveného slova
  • vystihne charakteristické znaky různých druhů textu a rozdíly mezi nimi
  • rozlišuje spisovný jazyk, hovorový jazyk, dialekty a stylově příznakové jevy a ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikační situaci
  • v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu
  • v písemném i mluveném projevu využívá poznatků z tvarosloví
  • vypracuje anotaci

- světové kulturní a literární památky

- české kulturní a literární památky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a svět práce

- vyhledává a vyhodnocuje informace

Oficiální a neoficiální kultura
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozpozná funkční styl, dominantní slohový postup a v typických příkladech slohový útvar
  • pracuje s nejnovějšími normativními příručkami českého jazyka
  • orientuje se ve výstavbě textu
  • vhodně používá jednotlivé slohové postupy a základní útvary
  • orientuje se v politické situaci 2. poloviny 20. století na základě literárních ukázek
  • posoudí rozdíly mezi oficiální a neoficiální kulturou
  • orientuje se v díle významných světových a českých autorů
  • orientuje se v různých typych divadla a dle zájmu sleduje aktuální tvorbu
  • na základě dostupných informací z médií si dokáže sám vytvořit vlastní názor a obhájit ho

- oficiální a neoficiální kultura

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- identifikuje a formuje vlastní priority - klade si základní existenční otázky a hledá na ně odpovědi a řešení

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
  • ovládat různé techniky učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
Kompetence k řešení problémů
  • porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, získat informace potřebné k řešení problému, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, a zdůvodnit jej, vyhodnotit a ověřit správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky
Komunikativní kompetence
  • vyjadřovat se přiměřeně k účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných a vhodně se prezentovat
Personální a sociální kompetence
  • reagovat adekvátně na hodnocení svého vystupování a způsobu jednání ze strany jiných lidí, přijímat radu i kritiku
  • přijímat a plnit odpovědně svěřené úkoly
Občanské kompetence a kulturní povědomí
  • uznávat tradice a hodnoty svého národa, chápat jeho minulost i současnost v evropském a světovém kontextu