Učební osnovy

4. ročník


Ekonomika


0 1/2+1  týdně, P
Marketing
Dotace učebního bloku:   25
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vysvětlí, co je marketingová strategie
  • zpracuje jednoduchý průzkum trhu
  • na příkladu ukáže použití nástrojů marketingu v oboru

- podstata marketingu
- průzkum trhu
- produkt, cena, distribuce, propagace

Management
Dotace učebního bloku:   20
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vysvětlí tři úrovně managementu
  • popíše základní zásady řízení
  • zhodnotí využití motivačních nástrojů v oboru

- dělení managementu
- funkce managementu - plánování, organizování, vedení, kontrolování

Klíčové kompetence

Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
  • mít odpovědný postoj k vlastní profesní budoucnosti a tedy i vzdělávání; uvědomovat si význam celoživotního učení a být připraveni přizpůsobovat se měnícím se pracovním podmínkám
  • mít přehled o možnostech uplatnění na trhu práce v daném oboru; cílevědomě a zodpovědně rozhodovat o své budoucí profesní a vzdělávací dráze
  • mít reálnou představu o pracovních, platových a jiných podmínkách v oboru a o požadavcích zaměstnavatelů na pracovníky a umět je srovnávat se svými představami a předpoklady
  • umět získávat a vyhodnocovat informace o pracovních i vzdělávacích příležitostech, využívat poradenských a zprostředkovatelských služeb jak z oblasti světa práce, tak vzdělávání
  • vhodně komunikovat s potenciálními zaměstnavateli, prezentovat svůj odborný potenciál a své profesní cíle
  • znát obecná práva a povinnosti zaměstnavatelů a pracovníků
  • rozumět podstatě a principům podnikání, mít představu o právních, ekonomických, administrativních, osobnostních a etických aspektech soukromého podnikání; dokázat vyhledávat a posuzovat podnikatelské příležitosti v souladu s realitou tržního prostředí, svými předpoklady a dalšími možnostmi

Odborné kompetence

Jednat ekonomicky a v souladu se strategií trvale udržitelného rozvoje
  • znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení
  • zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady
  • efektivně hospodařili se svými finančními prostředky
  • nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí