Učební osnovy

4. ročník


Elektrotechnika


0+2  týdně, P
Elektrické spouštěče
Dotace učebního bloku:   20
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozlišuje druhy, konstrukci a principy spouštěčů
  • uvede postupy diagnostiky a oprav elektrického zařízení vozidel

- elektrické stroje
- druhy, charakteristiky, provozní vlastnosti spouštěčů
- elektromagnetické vysouvaní pastorku
- konstrukce spouštěčů
- dynamospouštěč
- údržba, opravy, diagnostika spouštěčů
- zařízení pro zážehové a vznětové motory

Zapalovací zařízení
Dotace učebního bloku:   20
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vyjmenuje základní elektrotechnické součástky a základní součástky elektroniky, jejich užití, funkci, charakteristiku a značení
  • objasní princip činnosti a použití v automobilu
  • rozlišuje druhy, konstrukci a principy zapalování
  • uvede postupy diagnostiky a oprav elektrického zařízení vozidel

- účel zapalování a základní rozdělění
- zapalovací svíčky
- bateriové zapalování
- magnetové zapalování
- elektronická zapalování
- předstih a jeho regulace
- údržba, opravy, diagnostika zapalování

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a životní prostředí

- objasní vlivy činnosti zapalovacích zařízení na životní prostředí a materiálové třídění kompnentů při jejich likvidaci

Pomocná zařízení
Dotace učebního bloku:   20
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vyjmenuje základní elektrotechnické součástky a základní součástky elektroniky, jejich užití, funkci, charakteristiku a značení
  • objasní princip činnosti a použití v automobilu
  • uvede postupy diagnostiky a oprav elektrického zařízení vozidel
  • vyjmenuje aktuální sběrnice používané v automobilovém průmyslu
  • vyjmenuje základní vlastnosti sběrnice používané v automobilovém průmyslu

- spínání a jištění elektrických obvodů a ochrana proti přepětí
- rozvody elektrické energie ve vozidle
- další elektrická zařízení vozidel
- elektronická zařízení moderních vozidel
- osvětlení motorových vozidel
- údržba a opravy osvětlení a signalizace
- navigační, komunikační a komfortní systémy
- komunikace řídicích jednotek, CAN-bus, LIN-bus

 

 

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • ovládat různé techniky učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
Kompetence k řešení problémů
  • uplatňovat při řešení problémů různé metody myšlení (logické, matematické, empirické) a myšlenkové operace
Matematické kompetence
  • číst a vytvářet různé formy grafického znázornění (tabulky, diagramy, grafy, schémata apod.)
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • získávat informace z otevřených zdrojů, zejména pak s využitím celosvětové sítě Internet

Odborné kompetence

Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb
  • chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku
Jednat ekonomicky a v souladu se strategií trvale udržitelného rozvoje
  • znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení
Zajišťovat provozuschopnost dopravních prostředků, diagnostikovat jejich technický stav, volit optimální postupy a metody jejich ošetřování, údržby a oprav
  • využívali při shora uvedených pracovních činnostech nejrůznější informační zdroje (technickou dokumentaci, servisní příručky a návody apod.)
  • popsali a vysvětlili konstrukční provedení dopravních prostředků a jejich příslušenství, elektrické vybavení a nové kontrukce elektrických systémů a zařízení