Učební osnovy

4. ročník


Provoz silniční dopravy


0+3  týdně, P
Bezpečnost provozu a ekologický provoz vozidla
Dotace učebního bloku:   28
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • ekonomicky a ekologicky provozuje vozidlo
  • provádí pravidelnou údržbu vozidla
  • dodržuje zásady bezpečnosti práce při údržbě vozidla
  • dodržuje zásady bezpečnosti práce při manipulaci a jízdě s nákladem

- ekonomika a ekologie jízdy
- údržba a kontroly
- startování a příprava vozidla před jízdou
- zásady bezpečnosti práce a možná rizika
- jízda s nákladem
- naložení a složení nákladu s ohledem na různé typy nákladu
- upevnění břemen a nákladu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a životní prostředí

- dodržuje hlavní zásady ekologického provozu vozidel

Poskytování služeb a logistiky
Dotace učebního bloku:   12
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozlišuje základní pojmy logistiky, zásady rozhodování
  • podniká v dopravě, organizuje přepravní úkony
  • reprezentuje podnik, poskytuje kvalitní služby
  • orientuje se ve vztazích k podniku, k zákazníkovi
  • provádí rozvoz zboží a zásobování
  • chrání životní prostředí

- úvod do logistiky
- základní pojmy
- úloha logistiky a trendy dopravy
- rozhodování v logistice
- řidič a podnik
- řidič a zákazník
- organizaci práce
- reklamy na voze
- logistika a životní prostředí
- řidič a spedice
- struktura distribučních a obchodních řetězců
- skladové dodávky do maloobchodu, přímé dodávky z výroby do prodejen, přímý prodej a zásilkový obchod

Hospodářské prostředí a organizace dopravního trhu
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • orientuje se na dopravním trhu, zajišťuje různé dopravní činnosti

- nároky na přepravu
- zvláštnosti a principy podnikání v dopravě
- přeprav a přepravní výkony
- dopravní proces
- pracovní podmínky a sociální péče
- hospodářské prostředí silniční nákladní dopravy a organizace trhu
- vztah silniční dopravy k ostatním druhům dopravy
- různé dopravní činnosti vnitropodniková doprava
- pomocné dopravní činnosti
- organizaci hlavních dopravních podniků a pomocných dopravních činností
- dopravní specializace
- změny v průmyslu

Sociálně-právní prostředí v silniční dopravě
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vytváří pracovní podmínky a sociální prostředí
  • uvědomuje si právní vědomí, zúčastňuje se pravidelných školení
  • vede přepravní doklady

- chování podporující příznivý obraz o podniku
- vztah chování řidiče a obrazu o podniku
- kvalita služby poskytované řidičem, důležitost pro podnik
- různé úlohy řidiče, lidi, se kterými má řidič jednat
- organizace práce
- obchodní a finanční následky právního sporu
- práva a povinnosti řidičů při školení
- živnost
- přepravní doklady
- mezinárodní smlouvy o silniční dopravě
- spedice

Prevence a řešení mimořádných událostí v provozu na pozemních komunikacích
Dotace učebního bloku:   30
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozpozná a posuzuje nouzové situace, zvládá je, včetně dopravní nehody
  • provádí úkony potřebné pro záchranu majetku a životů a zdraví osob v mimořádných situacích
  • vysvětlí hlavní příčiny dopravních nehod a základy dopravní psychologie
  • správně reaguje na agresivitu v silničním provozu, předchází kriminalitě

- schopnost posoudit nouzové situace
- chování při mimořádných událostech
- hodnocení situace, označení místa nehody, vyhnutí se komplikacím při nehodě
- přivolání pomoci, pomoc obětem a poskytnutí první pomoci
- reakce na výskyt požáru, evakuace spolucestujících nákladního automobilu nebo cestujících autobusu
- zajištění bezpečnosti pro všechny cestující
- reakce v případě agresivního chování ostatních účastníků provozu
- základní zásady sestavení zprávy o nehodě, zápisy, foto, tlumočník
- preventivní opatření k zabránění kriminalitě a ilegální imigraci, obecné informace, důsledky pro řidiče, právní předpisy o odpovědnosti dopravce
- rozbor dopravních nehod
- dopravní psychologie

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- uvědomuje si zásady chování při prevenci mmořádných událostí

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
  • ovládat různé techniky učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • s porozuměním poslouchat mluvené projevy (např. výklad, přednášku, proslov aj.), pořizovat si poznámky
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje včetně zkušeností svých i jiných lidí
  • znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání
Komunikativní kompetence
  • vyjadřovat se přiměřeně k účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných a vhodně se prezentovat
  • zpracovávat administrativní písemnosti, pracovní dokumenty i souvislé texty na běžná i odborná témata
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • pracovat s osobním počítačem a dalšími prostředky informačních a komunikačních technologií
  • pracovat s běžným základním a aplikačním programovým vybavením
  • získávat informace z otevřených zdrojů, zejména pak s využitím celosvětové sítě Internet

Odborné kompetence

Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci
  • znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence
  • znali systém péče státu o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce)
  • byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout
  • chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem
  • osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, dispeje apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik
Zajišťovat provozuschopnost dopravních prostředků, diagnostikovat jejich technický stav, volit optimální postupy a metody jejich ošetřování, údržby a oprav
  • zpracovávali v souladu se servisní a provozní dokumentací dopravních prostředků plány jejich ošetřování a údržby
  • provádí kontrolu při přepravě z hlediska dodržování zásad ložení zboží
  • provádí úkony spojené s kontrolou dodržování podmínek provozu vozidel při přepravě pro cizí i vlastní potřeby
  • zpracovává formuláře v souladu s legislativou silniční dopravy
  • používá zákonná ustanovení vztahující se k silniční dopravě
  • řídí a určuje technologie přeravních činností v silniční dopravě