Učební osnovy

4. ročník


Kontrola a měření


2  týdně, P
Nedestruktivní zkoušky
Dotace učebního bloku:   12
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vysvětlí princip a použití zkoušek bez porušení materiálu

- zkoušky vnitřních vad

- zkoušky povrchových vad

 

Metalografické zkoušky
Dotace učebního bloku:   8
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vysvětlí princip a použití metalografických zkoušek

- zkoušky makroskopické
- zkoušky mikroskopické

Měření základních veličin, praktická cvičení
Dotace učebního bloku:   20
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vysvětlí a používá metody měření základních technických veličin
  • provádí praktická měřění

- měření základních fyzikálních veličin

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Informační a komunikační technologie

- zpracuje zprávu z měření

Zkoušky provozních materiálů, praktická cvičení
Dotace učebního bloku:   20
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zkouší provozní materiály
  • provádí praktická měřění

- měření základních vlastností olejů a mazacích tuků

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Informační a komunikační technologie

- zpracuje zprávu z měření

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
  • ovládat různé techniky učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • uplatňovat různé způsoby práce s textem (zvl. studijní a analytické čtení), umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace; být čtenářsky gramotný
  • s porozuměním poslouchat mluvené projevy (např. výklad, přednášku, proslov aj.), pořizovat si poznámky
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje včetně zkušeností svých i jiných lidí
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení ze strany jiných lidí
Kompetence k řešení problémů
  • porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, získat informace potřebné k řešení problému, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, a zdůvodnit jej, vyhodnotit a ověřit správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky
  • volit prostředky a způsoby (pomůcky, studijní literaturu, metody a techniky) vhodné pro splnění jednotlivých aktivit, využívat zkušeností a vědomostí nabytých dříve
  • spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení)
Komunikativní kompetence
  • vyjadřovat se přiměřeně k účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných a vhodně se prezentovat
Matematické kompetence
  • správně používat a převádět běžné jednotky
  • používat pojmy kvantifikujícího charakteru
  • provádět reálný odhad výsledku řešení dané úlohy
  • číst a vytvářet různé formy grafického znázornění (tabulky, diagramy, grafy, schémata apod.)
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • pracovat s osobním počítačem a dalšími prostředky informačních a komunikačních technologií
  • získávat informace z otevřených zdrojů, zejména pak s využitím celosvětové sítě Internet
  • pracovat s informacemi z různých zdrojů nesenými na různých médiích (tištěných, elektronických, audiovizuálních), a to i s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií
  • uvědomovat si nutnost posuzovat rozdílnou věrohodnost různých informačních zdrojů a kriticky přistupovat k získaných informacím, být mediálně gramotní

Odborné kompetence

Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci
  • znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence
Zajišťovat provozuschopnost dopravních prostředků, diagnostikovat jejich technický stav, volit optimální postupy a metody jejich ošetřování, údržby a oprav
  • uskutečňovali komplexní měření a zkoušky dopravních prostředků, jejich agregátů a kontrukčních uzlů (např. měření přesnoti či geometrie, kontroly a diagnostikování technického stavu, výkonových parametrů, vlastností apod.), vykonávali jejich funkční zkoušky, vyhotovovali záznamy a protokoly o těchto měřeních a zkouškách a předávali opravené dopravní prostředky uživatelům