Učební osnovy

4. ročník


Části a mechanizmy strojů


2  týdně, P
Převody a mechanismy
Dotace učebního bloku:   25
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vysvětlí principy mechanických převodů
  • vysvětlí principy a navrhuje mechanismy obecného pohybu
  • vysvětlí principy tekutinových mechanismů

- mechanické převody

- kinematické mechanismy

- tekutinové mechanismy

Dopravní a manipulační stroje
Dotace učebního bloku:   15
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vysvětlí principy dopravních a manipulačních zařízení

- zařízení pro zvedání břemen
- výtahy
- dopravníky
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Informační a komunikační technologie

- vyhledává základní informace o čerpadlech s využitím ICT

Čerpadla a kompresory
Dotace učebního bloku:   20
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vyčte s využíváním norem, tabulek, katalogů, servisní dokumentace a jiných zdrojů informací údaje potřebné k identifikaci normalizovaných strojních součástí a prvků
  • vysvětlí principy čerpadel
  • vysvětlí principy kompresorů

- čerpadla

- kompresory

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a životní prostředí

- posuzuje vliv čerpadel a kompresorů na životní prostředí

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
  • ovládat různé techniky učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • uplatňovat různé způsoby práce s textem (zvl. studijní a analytické čtení), umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace; být čtenářsky gramotný
  • s porozuměním poslouchat mluvené projevy (např. výklad, přednášku, proslov aj.), pořizovat si poznámky
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje včetně zkušeností svých i jiných lidí
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení ze strany jiných lidí
Kompetence k řešení problémů
  • porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, získat informace potřebné k řešení problému, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, a zdůvodnit jej, vyhodnotit a ověřit správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky
  • volit prostředky a způsoby (pomůcky, studijní literaturu, metody a techniky) vhodné pro splnění jednotlivých aktivit, využívat zkušeností a vědomostí nabytých dříve
Komunikativní kompetence
  • vyjadřovat se přiměřeně k účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných a vhodně se prezentovat
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • získávat informace z otevřených zdrojů, zejména pak s využitím celosvětové sítě Internet
  • pracovat s informacemi z různých zdrojů nesenými na různých médiích (tištěných, elektronických, audiovizuálních), a to i s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií
  • uvědomovat si nutnost posuzovat rozdílnou věrohodnost různých informačních zdrojů a kriticky přistupovat k získaných informacím, být mediálně gramotní

Odborné kompetence

Zajišťovat provozuschopnost dopravních prostředků, diagnostikovat jejich technický stav, volit optimální postupy a metody jejich ošetřování, údržby a oprav
  • popsali a vysvětlili konstrukční provedení dopravních prostředků a jejich příslušenství, elektrické vybavení a nové kontrukce elektrických systémů a zařízení